For stor motstrømskjøler?

Hei!

Dette er min første post på dette forumet. Har ikke laget øl selv enda, men driver å skaffer meg utstyr for å gå igang. Er forhåpentligvis klar til sommeren en gang. Tenker noen VVB, noe PID, noe effektregulator osv. for å bygge et HERMS system. Blir å kjøre litt BIAB så fort jeg får tak i en 50L VVB, og bygge herms-system over tid ved siden.

I den forbindelse har jeg mulighet til å overta en motstrømskjøler i kobber som opprinnelig er laget for industri. Har ikke peiling på hvilke medier den har vært brukt til tidligere, så den må renses godt. Innerrøret har di=19mm og dy=22mm, ytterrøret; ikke målt. Den er ca. 300mm i diameter målt c/c, og lagt i ca. 7 lag, dvs. lengde på ca. 6-7 meter.? Se vedlagte bilde.

Vil en slik motstrømskjøler, til tross for å være sexy, rett og slett bli for stor?
Tenker å strupe volumstrømmen på vørteren ETTER kjøleren for å få helt fylt rør.

Hva tror dere?
 

Vedlegg

  • Motstrømskjøler.JPG
    Motstrømskjøler.JPG
    312,6 KB · Sett: 142
Du får litt mindre effekt pga. strømningshastigheten blir noe lavere og mindre turbulens, men det er bare som pirk å regne i praksis.

Vurder å ha innløp i bunn og utløp på toppen av kjøleren, så kan du bruke kranen på kokekar til struping. En ventil har diverse hulrom hvor diverse kan sette seg (herk å vaske) og det er ugunstig å ha ei potensiell bakterie- og guffebombe på kald side mhp. infeksjon.

Frem med kobberpussemiddel, så blir dette herlig bling-bling.
 
Kan jo strupe med å klemme på utløpslangen, så slipper du ventil der. Mer hygenisk vil jeg si.

Jeg anbefaler å kjøpe ett termometer på Ali/Ebay med løs vanntett probe. Søk etter 'portable K type probe thermometer', eller 'Tasi-8620' Jeg bruker Tasi, og den virker OK til formålet. Tape proben fast til utsiden av kobberrørutløp, kanskje litt isolerende tape (rørlegger type) på toppen. Da vil du kunne lese temperatur ut fra kjøler, og kan justere struping til å treffe rett temperatur.
 
Kjør på ! Jeg ville hatt en mulighet til å regulere Hastighet/mengden på kjølevannet. Da er det enten bare å strupe ned til du får perfekt temp rett I gjeringskaret, eller kjøre full guffe med sirkulasjon tilbake I kokekjelen med muligheten for whirlpool.
 
Det med å kjøre inn vørter i bunn var en god idé! Når det kommer til termometer tenkte jeg kanskje Thrumometer, men ebay-alternativet virket bra, og litt billigere.


Frem med pussesakene!
 
Det med å kjøre inn vørter i bunn var en god idé! Når det kommer til termometer tenkte jeg kanskje Thrumometer, men ebay-alternativet virket bra, og litt billigere.
Frem med pussesakene!

Thrumometer skal ikke brukes til vørter over 60c heller.
 
Tilbake
Topp