Caramunich i steden for Carahell ?

Jeg har kjøpt inn råvarer til brygging av lys belgisk øl, men ved sjekking av kvittering kan det se ut som jeg har fått 0,6 kg Caramunich isteden for 0,3 kg Carahell som jeg bestilte. Det øker mengde spesialmalt fra ca.3,5 % til ca. 7 %, og en mørkere malttype. Begge er jo karamellmalt, men Caramunich en god del mørkere og vil vel kunne påvirke smaken av ølet ? Hadde det vært 7% Carahell hadde jeg vært mindre bekymret. I følg Ølbrygging.no brukes Caramunich opp til 5 % i lyse øl. Noen som kan tenke hva dette kan bety, utover et noe mørkere øl ?

Ølet skal være en slags klone av Kveldsbris. Jeg har for øvrig tenkt at det også kan være tastefeil. Jeg klarer ikke å se at det er noe mørkere malt i posen, men det er jo bare 7 % ferdig kvernet og ikke så lett å se forskjell på Caramunich og Carahell i de små mengdene. Vanskelig å finne ut av nå. Maltsammensetning skulle være: 85,7 % Pilsner, 10,6% hvete og 3,7% carahell.
 
Det blir jo et ganske mye mørkere øl. med tydelig preg av karamellmalt.

Oppskrift med 3.7% Carahell er lys og fin med 7-8 EBC

Med 7% Caramünchener I 13 EBC.

Med 7% CM II 15 EBC

Med 7% CM III 17 EBC

Er alt sammen kvernet og blandet?
I så fall ville jeg tatt det tilbake dit du kjøpte det og byttet.
Hvis det er slik at du står og skal brygge med dette i dag på søndagen når bryggebutikken er stengt er det jo bedre å brygge øl enn å ikke brygge øl så det er vel bare å la det stå til!
 
Det blir jo et ganske mye mørkere øl. med tydelig preg av karamellmalt.

Oppskrift med 3.7% Carahell er lys og fin med 7-8 EBC

Med 7% Caramünchener I 13 EBC.

Med 7% CM II 15 EBC

Med 7% CM III 17 EBC

Er alt sammen kvernet og blandet?
I så fall ville jeg tatt det tilbake dit du kjøpte det og byttet.
Hvis det er slik at du står og skal brygge med dette i dag på søndagen når bryggebutikken er stengt er det jo bedre å brygge øl enn å ikke brygge øl så det er vel bare å la det stå til!
Jeg skal brygge i morra, så da blir det nok en tur opp til Strømmen først. Takk for raskt svar.
 
Ikke sikkert at det blir så ille. Men helt blond blir den nok ikke. Tar du Rødskjegg for eksempel, har den 10% caramunich 2. I den er det også 0.5% svart malt for å få fargen til 30EBC.
 
Strømmen la seg flat og ga meg en ny batch. Jeg har opplevd dette tidligere en gang (ikke Strømmen), da jeg fikk en god del mer av en malttype enn det jeg bestilte. Det var 3 ganger så mye hvete og jeg tenkte at det går kanskje greit allikevel. Litt sterkere øl og litt annen karakter. Men det gikk ikke bra. Ølet ble ikke godt.
 
Strømmen la seg flat og ga meg en ny batch. Jeg har opplevd dette tidligere en gang (ikke Strømmen), da jeg fikk en god del mer av en malttype enn det jeg bestilte. Det var 3 ganger så mye hvete og jeg tenkte at det går kanskje greit allikevel. Litt sterkere øl og litt annen karakter. Men det gikk ikke bra. Ølet ble ikke godt.
Bra, strømmen. Jeg opplevde det samme hos bryggselv for noen år sia, og de sa bare "Åja".
 
Tilbake
Topp