Glutenredusert lite-øl fra fresh wort kit?

Jeg synes fresh wort kits er genialt enkle. Jeg er for tiden litt lei av den lange bryggedagen, og når fresh wort kits som har gitt et meget bra resultat er tilgjengelige, så har jeg ingen problemer med det. Jeg bruker Brewers Clarex for å lage tilnærmet glutenfritt øl, da jeg har flere slektninger og venner som ikke tåler gluten. Nå har jeg selv diabetes 2, og kjøper ofte lite-øl med redusert innhold av karbohydrater. Vil Ultra Ferm (amigase) fungere i et FWK? Det står i instruksen at dette skal tilsettes i mesken, men vil det fungere å tilsette i gjæringskaret samtidig med Brewers Clarex, siden FWK jo er en ferdig vørter?
 
Ja, det funker. Er vel slik de lager dark horizon, kjører ølgjæra i kjelleren før de har amigase og champagne gjær sammen med sukker i gjæringstanken. Når champagne gjæren så dør ettersøter man ølet til ønsket smak.
 
Kan puttes direkte i gjæringskaret, men du vil vel få et mye sterkere øl siden du ikke reduserer OG. Siden du får et mye sterkere øl vil det kanskje oppleves litt ubalansert mht bitterheten. Kommer vel sikkert litt an på øltypen du lager om du opplever det som ubalansert.
 
Ja, det funker. Er vel slik de lager dark horizon, kjører ølgjæra i kjelleren før de har amigase og champagne gjær sammen med sukker i gjæringstanken. Når champagne gjæren så dør ettersøter man ølet til ønsket smak.
Skal «brygge» en bohemian pilsner og er da litt spent på hvordan dette vil slå ut. Ultra Ferm brukes jo til å lage tørre øl, som brut IPA, så hvordan det vil funke i en pils er jeg litt usikker på. Men, det er vel bare å prøve?
 
Ja, det funker. Er vel slik de lager dark horizon, kjører ølgjæra i kjelleren før de har amigase og champagne gjær sammen med sukker i gjæringstanken. Når champagne gjæren så dør ettersøter man ølet til ønsket smak.
Tror dette kan bli bra i en bohemian pilsner. Det blir jo da en dry lager. Utgangspunktet er Ibu på 40 og Abv på 5,3 og om ølet blir noe sterkere bør vel ikke resultere i så mye ubalanse?
 
Tilbake
Topp