Glykolkjøler v2

Her er mitt andre forsøk på en hjemmelaget glykolkjøler.

Det første forsøket fungerte forsåvidt greit, men kassa blei stor, tung og støyende.

Fant en pent brukt kompressor-basert kjøleboks på finn.no til 700 kr. (Isotherm TB-32)
Denne kjøler glatt ned til -15 grader dersom man skulle ha behov for det, og er svært stillegående.

Disse må ikke forveksles med ineffektive peltier-baserte kjølebokser som man finner på Biltema etc.

Borret to hull i lokket, og monterte to messing-nipler fra Ali til kjølevæske inn/ut.

Som kjølemedie har jeg brukt propylenglykol fra Biltema

Nå mangler jeg bare litt lengre slanger, så den kan monteres under benken, ute av syne.

IMG_0897.jpg IMG_0899.jpg
 
Da er det tenkt brukt 1 pid for temp i kjøleboksen, samt 1 pid for temp i gjæringskaret (og start av sirkulasjonspumpe)? :)
 
Da er det tenkt brukt 1 pid for temp i kjøleboksen, samt 1 pid for temp i gjæringskaret (og start av sirkulasjonspumpe)? :)

Det hadde vært det optimale, men kjøleboksen har en egen mekanisk termostat. Jeg tror jeg lar den være sånn.
Om glykolen varierer noen grader, spiller ikke så stor rolle. Jeg tror det er ca +/- 3 grader.

Pumpa blir styrt av SS-brewtech FTSS kontroller. Denne vil jo bare kjøre pumpa litt kortere eller lengre ved variasjoner i temperatur på glykolen.

Tidligere har jeg brukt BrewPi, og savner web-interface og logging med graf, samt mulighet for fjernstyring. Det er jo ikke alltid jeg er hjemme når jeg skal cold-crashe! På sikt har jeg lyst til styre pumpa og heater med BrewPi/Fermentrack.
 
Kan du ikke kjøpe en rimelig sonoff th 16 (Google søk)
Lager ikke fancy grafer, men har on/off på temp og kan fjernstyres
 
Ville egentlig styrt unna sonoff etter å ha hatt to stk, ræva WIFI-dekning og så er man avhengig av at serverne deres funker, jeg har gitt opp mitt sonoff-prosjekt iallefall grunnet dette. Drive og extende antennen og måle slik at man får korrekt lengde, for å så få dekning på WIFI og så finne ut av tjenesten er nede.
 
Takk for det :) v1 ble solgt, og har ikke hørt noe fra kjøperen, så antar den lever i beste velgående.

v2 har egentlig fungert veldig bra, er veldig stillegående!
Tror ikke jeg har klart å få ølen kaldere enn ca 4 grader, så den kunne nok vært et lite hakk kraftigere til cold crash
Jeg har den ca halvfull med propylenglykol-blanding.
 
Tilbake
Topp