Grisehus!

SveinB

Norbrygg-medlem
satte Nøgne Ø God Jul torsdag. Det plumpet fint i gjærlåsen fredag morgen, og jeg dro fortrøstningsfullt på hytten fredag. Kom tilbake ikkevold til et trist syn: gjæren (WLP530) hadde eksplodert, og gulv og gjæringsdunken fløt av halvstivnet gugge!

Alt vi bryggere må gjennomgå for å glede våre julegjester!

satte Nøgne Ø God Jul torsdag. Det plumpet fint i gjærlåsen fredag morgen, og jeg dro fortrøstningsfullt på hytten fredag. Kom tilbake ikkevold til et trist syn: gjæren (WLP530) hadde eksplodert, og gulv og gjæringsdunken fløt av halvstivnet gugge!

Den burde kommet med advarsel på pakken: Eksplosiv!

Sent from my iPhone using Tapatalk

He he....det har skjedd med meg og en gang men heldigvis så oppdaget jeg det ganske raskt så jeg fikk auset topplokket på gjæringskaret med gjevne mellomrom noen timer.
Feilen min var at jeg ikke hadde nok ekspansjonsrom i karet.

Nå må en eller annen produsent ta seg sammen og få laget 35 liters fat:(. Eller hva med et lokk a la flosshatt - som en så eventuelt kunne erstatte med et vanlig lokk når det verste var over:)?

Nå må en eller annen produsent ta seg sammen og få laget 35 liters fat:(. Eller hva med et lokk a la flosshatt - som en så eventuelt kunne erstatte med et vanlig lokk når det verste var over:)?
35 liters fat er tingen!! Vi lager et opprørsdekret og truer produsentene på livet - eller på pungen...

Frampå å reise fra et fullt gjæringskar med WLP530. Bare Chuck Norris kan gjøre det uten å belønnes med en solid vaskejobb.

Blow off tube fungerer helt til lokke presses av... Det har skjedd meg - når jeg kun hadde blow-off som sikkerhet :-(
Kjører av og til en dobbel 'Belgisk forsikring' med både søppelsekk og blow-off

Hvor mye akstra rom trengs i karet med WLP530?
Snakker vi oppimot 50 % av vørtervolum?
Jeg går ihvertfall ikke over 15l i bryggselv sine 25l bøtter. Hvis du har renslige nok forhold til å gjære uten lokk kan du nok gå opp noen liter. Usikker på om behovet for headspace øker lineært med vørtervolum.

Blow off tube fungerer helt til lokke presses av... Det har skjedd meg - når jeg kun hadde blow-off som sikkerhet :-(
Kjører av og til en dobbel 'Belgisk forsikring' med både søppelsekk og blow-off

Lokket presses av fordi blow-off'en blir full og det størkner inni den da eller?
Jeg pleier å sjekke tingenes tilstand i bøtta jevnlig og rengjøre dersom det er mye guffe i slange i håp om å slippe dette.
Uansett er jeg enig i at søplesekk er en enkel ekstra forsikring ja :)

Tilbake
Topp