Grumsete øl

Jeg har en Pale Ale som ble brygget for to uker siden, mitt første brygg, og egenvekten er stabil over tre dager.

Men når jeg tapper en prøve for å måle egenvekten er den veldig grumsete/uklar, er dette vanlig? Gjøringskaret har stått litt "tiltet" bakover for å få bunnslam bort fra tappekranen.
 
Jeg har en Pale Ale som ble brygget for to uker siden, mitt første brygg, og egenvekten er stabil over tre dager.

Men når jeg tapper en prøve for å måle egenvekten er den veldig grumsete/uklar, er dette vanlig? Gjøringskaret har stått litt "tiltet" bakover for å få bunnslam bort fra tappekranen.
Nei,det er helt normalt. Uklarheta skyldes at det fremdeles er masse gjær i suspensjon. Ølet er aldri klart når du tapper det opp, men det pleier å bli mindre uklart etter hvert etter at hovedgjæringa er slutt. Det er ikke noe poeng at det er så klart som mulig før du tapper - men det er samtidig greit at det ikke er for mye gjær med over på fat eller flaske.

Ulike gjærtyper har forøvrig ulik motvilje mot å legge seg kjapt til ro på bunnen av gjæringskaret. Du kan jo sjekke hva dataarket til gjæren din sier om "flocculation". Noen er veldig seine, som f.eks. altbiergjær. Det betyr ikke at ølet ikke til slutt blir klart. Og noen er så raske til å ta kvelden at det er et problem, fordi det blir for lite gjær i suspensjon til at de klarer å karbonere ølet. ( Det er bare et problem dersom du satser på naturlig karbonering, naturligvis.) Jeg har slitt med WLP 002 og tilsvarende (gjæren som stammer fra Fuller's i London).
 
Sist redigert:
Her er det mye å lære :)

Vi har brukt gjæren som var i settet, Lallemand BRY-97 Am. West Coast, og det har vært lite aktivitet i karet etter stormgjæring. Jeg ville vurdert en CC siden været er egnet for det, men er litt redd for at det går utover karboniseringen (?) dersom jeg får for lite gjær med over i flaske...

Det blir tapping i dag, og om et par uker faller dommen :)
 
Her er det mye å lære :)

Vi har brukt gjæren som var i settet, Lallemand BRY-97 Am. West Coast, og det har vært lite aktivitet i karet etter stormgjæring. Jeg ville vurdert en CC siden været er egnet for det, men er litt redd for at det går utover karboniseringen (?) dersom jeg får for lite gjær med over i flaske...

Det blir tapping i dag, og om et par uker faller dommen :)
Fra Lallemands produktinfo: "LalBrew® BRY-97 is a neutral strain with a high flocculation ability that can be used to make a wide variety of American-style beers." Du kan altså regne med at denne gjæren ganske raskt vil legge seg til ro på bunnen av flaskene.

Jeg har aldri kjølekræsja noe øl. Siden jeg flasker alt ølet mitt, ser jeg ikke poeng i å gjøre det, men jeg skjønner at det kan ha en hensikt når du fater. Hvis du kjølekræsjer, bør du vel antakelig også klarne med gelatin for å få virkelig god effekt? (Dette veit jeg ikke så mye om, da jeg aldri har gjort det.)

Øl med mye humle - og særlig tørrhumla øl - vil ha en tendens til å bli uklart, fordi polyfenoler fra humla binder seg til proteinene i ølet og danner større partikler som skaper uklarhet. Det er grunnen til at NEIPA blir så uklar. Egenskaper ved gjæren kan bidra til denne effekten, mener jeg - og den du har brukt, gjør antakelig det.

I de aller fleste tilfeller får jeg klart øl til tross for at jeg ikke kjølekræsjer eller bruker gelatin. Jeg bruker et karragenan-produkt (Irish Moss, Supermoss, Protafloc etc.) mot slutten av kokinga, og jeg tilsetter noen dråper Clarex sammen med gjæren. De humlesterke ølene mine blir gjerne litt uklare, men det plager meg ikke.

Mulig du kan få trøbbel med karboneringa om du kjølekræsjer. Igjen; jeg har ikke erfaring med det. Men siden gjæren er høyflokkulerende, er antakelig risikoen større enn med en mindre flokkulerende gjærtype.
 
Tilbake
Topp