Har bestillt en Speidel 50L, mangler alt annet, hva må/bør jeg ha ?

Engen

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg har fundert lenge på og begynne å brygge selv så nå har jeg endelig fått alle godkjenninger av kona så da bestillte jeg en Speidel 50L av den nye typen, og tenkte jeg skulle hive meg på bølgen.

Jeg har i utgangspunktet fint lite peiling på hva jeg må, bør eller ikke ha av tilbehør, så jeg håper at noen kan ta seg tid til å hjelpe meg litt på rett kurs.

Har begynnt på en liste over ting jeg vurderer å bestille:

- Speidel vørterkjøler
- Speidel kort malt rør
- Malt mølle Monster Mill MM2 2.0
- Base/trakt til MM2 2.0
- Malt bøtte
- Gjæringsbøtter 30L med tilbehør
- Div slanger og tapperør
- Korkmaskin 26/29mm
- Flaskeskyller
- Div kjemikalier
- Erlenmayer kolbe
- Måleinstrumenter
- Humlefilter

Jeg ønsker i utgangspunktet å kunne male malten selv og ved hjelp av drill. Trenger jeg en MM2 2.0 eller er det noen alternativer ?

Ble fortalt at gjeringskar/bøtter i større enn 30 L fort blir vanskelig og håndtere. Klarer jeg meg med enkle bøtter eller er det noe vits å gå for f.eks Speidel 30L ?

Korkmaskin, fant en til 890,- hos petit som tar både 26 og 29mm. Noen som kjenner til denne eller kan anbefale noe annet ?
http://shop.petit-agentur.no/products/kapseltang-forsterket-bordmodell-2629mm2

Hvis jeg skal bruke gjærstarter, hvor stor Erlenmayerkolbe trenger jeg til 50L brygg ? 3000ml? 5000ml ? eller trenger jeg den ikke i det hele tatt.

Trenger jeg humlefilter eller er humleposer helt greit ?

Takker på forhånd for alle inspill

Mvh
Engen
 
Grattis med ny hobby og ny speidel :)

Du trenger nokk en del til utstyr i tillegg til Speidel din. Jeg har nevner de i rekkefølge i brygge prosessen.

Du må vaske utstyret ditt så du trenger vaske midler og vaske utstyr.
Du får et vaskesett til Speidelen som er genialt. For alt annet bruker jeg PBW.
Sanitering. Jeg bruker StarSan for sanitering. StarSan funker ved å ødlegge celleveggene på bakterier og dermed dreper dem.
StarSan dreper ikke alle bakterier, men nokk til at det ikke blir et problem. Alt som skal være i kontakt med ferdig kokt vørter/øl skal være sterilt eller skylt med Starsan.

Nokk gjær. Hvis du skal bruke fersk gjær så bør du lage gjærstarter. Her kommer Erlenmyerkolben inn i bilde. Denne og en magnet rører brukes for å lage gjærstarter. Merk at du kan lage en starter med en vanlig glassbalong eller en 1,5 liters cola flaske for den del. Poenger er å få nokk gjær som er frisk og rask for fight. Se på medlemseksjonen, der er det en glimrende artikkel om gjærstarter. Størrelse på gjærstarter finner du ut med å ta tiltenkt OG og sjekke på mrmalty.com.
Evt. bruk tørrgjær. Husk å rehydrer:)

En kjøler trenger du for å få temperaturen i vørteren din fort ned fra koke temp til gjær pitching temperatur. Ca 18-20 gradersih for ale, og mindre for pils. Rask nedkjøling er viktig for flere grunner:
  1. Minske infeksjonsfaren. Bakterier liker varme sukkerholdige væsker.
  2. Bevare humle profilen i øllet ditt. Hvis du bruker lang tid på nedkjøling vil aroma humlen din bli til smaks humle, og smakshumle bli til bitter. Kort sagt, du får et helt annet øl en det du hadde tenkt.
Kjøler må du ha.

Malt mølle er det du trenger minst. Ja du får det billigere per øl hvis du knuser selv. Men hvor komplisert trenger du det i starten. Bryggselv, petitt++ knuser maltet helt fint for speidelen din.

Trenger du kort maltrør?

Hvor skal du brygge. Spesielt koking avgir mye damp. Tenk gjennom hvordan du skal kvitte deg med dampen. Evt. Hvis du står ute. Trenger du varmekappe til speidelen? Jeg står i garasjen, bruker derfor både varmekappe og hatt for å få best mulig kok.
Jeg bruker defoamer for å unngå at vørteren koker over, kjekt å ha og koster lite. Humle gjør det samme, men koker ikke humlen i 90 min.

Humlefilter. Nja. Jeg bruker ett i gjæringsbøtten som jeg filtrerer vørteren gjennom. Denne tar all trub.

Gjæringsbøtte. Etter vørteren er i en gjæringsbøtte så pitches gjæren nedi vørteren. Gjæren trenger da noen ting
  1. Oksygen, for formering av gjærceller.
  2. Gjærnæring. Kokes i vørteren de siste 15 min av koketiden.
  3. Stabil og riktig temperatur
Oksygenering kan du gjøre ved å riste på gjæringsbøtten. Jeg har en 3" x 3" som jeg setter min bøte på. Vugger den så fra side til side slik at vørten skvulper godt. Gjør dette i en 3 min. Dette funker for de fleste øl jeg lager, jeg får bra utgjæring. Eller så kan du gå "pro" og skaffe deg o2 utstyr.
Stabil og riktig temperatur under gjæringsforløpet er viktig for å få den profilen på øllet du ønsker å ha. Anbefaler på det sterkeste å lage deg et gjæringskap slik at du kan få nøyaktig temperatur.

Vet ikke om du skal ha øl på fat eller på flasker. Men for flasker så bør du ha en flaske vasker, flaske tre for sanitering. og en flaske fyller. Gjør jobben med flasking mye raskere og mer lettvint.

Ønsk deg til jul boken brygging fra hånd til munn. Den går dypere inn i alt jeg har nevnt. Eller gå all out og kjøp How to Brew fra John Palmer.

Lykke til.
Frode
 
Sist redigert:
Tusen takk for god informasjon.

Stedet for bryggingen blir på ett flislagt bad i kjelleren. Der har jeg tilgang på egen 16a kurs, justerbar varme i rommet,gulvsluk og vaskemuligheter. Det er en ventil som sitter øverst på veggen ca 1 meter fra der hvor Speidelen skal stå. På veggen har jeg tenkt til å feste opp glideskinner med feste for en kjøkkenventilater med høy kapasitet som da vil kunne høydejusteres og fjernes når den ikke er i bruk. Legger opp rør som går rett ut. Om det blir kondensproblemer så får man justere litt. Tenker også på å lage noe løfte system for maltrøret.

Jeg har isolerte rom i kjelleren med justerbar varme i som jeg har tenkt å bruke som gjæringsrom så det skal være greit. Har målt temperaturen i rommene jevnlig og de er svært stabile med tanke på gjæring av ales.


Kort malt rør:

Da jeg skal flaske alt jeg brygger så vil det av plass og tidshensyn være greit å lage halve batcher i starten. Det står allerede 250 flasker i det ene lagrings skapet pr i dag og med kone og 3 små barn begrenser det seg med rulleringen på det. Jeg skal i løpet av neste år bygge fatanlegg og da blir det mye mere aktuellt å lage hele batcher. En av grunnene til at jeg ikke gikk for en av de mindre Speidelene er at jeg vet at jeg ville ha gått får 50L uansett før eller siden og da blir denne investeringen mye "rimeligere".

Maltmølle:

Dette avventer jeg med

Humlefilter:

Da starter jeg med poser og så får jeg se det ann etterhvert.

Hydrometer, termometer, alkometer og vekt har jeg.


Da bestiller jeg opp følgende hvis ingen andre har noen meninger:

Starsan, PBW og vaskesett
5000ml kolbe
Magnetrører
Defoamer
Spiralkjøler
Kort maltrør
Humleposer
Korkmaskin
Flaskevasker
Flasketre
Flaskefyller
Gjæringsdunker med utstyr
Slanger og koblinger

Mvh
Engen
 
Tusen takk for god informasjon.
...
Jeg har isolerte rom i kjelleren med justerbar varme i som jeg har tenkt å bruke som gjæringsrom så det skal være greit. Har målt temperaturen i rommene jevnlig og de er svært stabile med tanke på gjæring av ales.
...

Husk det er stabil temperatur i vørteren som gjærer som er viktigst. Ikke nødvendigvis rommet det står i. Gjæringsprosessen genererer varme. Denne bør du ha kontroll på. Spesielt viktig med tanke på belgiske ales, hvor en har relativ høy temperatur og gjæren tar litt av. Da er det greit å kunne kjøle ned også. I tillegg så er det greit å kunne cold crashe ved endt fermitering. Dette er det enkleste steget for å ungå chil haze.

Så litt for å oppsumere. Har du plass, anbefaller jeg deg på det sterkeste å skaffe deg et kjøleskap som du kan bruke til gjæringskap. Du vil definitivt ha nytte av det. Da har du plutselig mulighet å bruke undergjæret gjær også:)

Frode.
 
Husk det er stabil temperatur i vørteren som gjærer som er viktigst. Ikke nødvendigvis rommet det står i. Gjæringsprosessen genererer varme. Denne bør du ha kontroll på. Spesielt viktig med tanke på belgiske ales, hvor en har relativ høy temperatur og gjæren tar litt av. Da er det greit å kunne kjøle ned også. I tillegg så er det greit å kunne cold crashe ved endt fermitering. Dette er det enkleste steget for å ungå chil haze.

Så litt for å oppsumere. Har du plass, anbefaller jeg deg på det sterkeste å skaffe deg et kjøleskap som du kan bruke til gjæringskap. Du vil definitivt ha nytte av det. Da har du plutselig mulighet å bruke undergjæret gjær også:)

Frode.


Den er grei. Har ett par jeg kan bruke. Tusen takk for hjelpen.
 
Ett lite spørsmål til:

Gjæringskar:

Er det noen som har noe erfaring på SS Brew Tech Chronical Fermenter 26 liter ? Ser denne er på tilbud i dag hos bryggeland til ca 3400,- Skal jeg hoppe på en slik eller er det bare tull til mitt nybegynner nivå.

Bør jeg heller kjøpe noen 30 liters bøtter eller evt Speidel tankene i litt bedre plast ?

Planen er på sikt i løpet av 2015 og ha fatanlegg med 3-4 corneliusfat.
 
Ett lite spørsmål til:

Gjæringskar:

Er det noen som har noe erfaring på SS Brew Tech Chronical Fermenter 26 liter ? Ser denne er på tilbud i dag hos bryggeland til ca 3400,- Skal jeg hoppe på en slik eller er det bare tull til mitt nybegynner nivå.

Bør jeg heller kjøpe noen 30 liters bøtter eller evt Speidel tankene i litt bedre plast ?

Planen er på sikt i løpet av 2015 og ha fatanlegg med 3-4 corneliusfat.

I og med at du har en 50 liters speidel ville jeg aldri ha kjøpt en så liten konisk gjæringstank. Spar en ekstra måned, 6 eller 12 og kjøp storebroren på 64 liter. Funker fint å bruke denne til 25 liter vørter også. Men før du kjøper, tenk gjennom hvordan du skal få oksygenert vørteren i en slik tank. Den på 64 liter må du nok ha O2 utstyr for.

Det er mange fordeler med koniske gjæringskar. Men om det er verdt det er noe annet. Personlig syntes det er for dyrt.
Største fordelen med konisk er jo måten en kan dumpe gjær på, men det er jo kun en fordel hvis en brygger så ofte at en kan repitche fra gjæren som en dumper. Kommersielle bryggerier gjør dette som en del av å få ned prisen per batch. Gjær er dyrt, derfor er gjenbruk av gjær en stor fordel i kommersiell sammenheng. Jeg gjennbruker ikke gjær fordi jeg bruker mye forskjellig gjær da jeg brygger en del forskjellige typer øl. Er ikke så mye en sparer per brygg til at jeg gidder det eller innføre ett ledd til som potensielt kan gi en infeksjon. 70 kr for en pakke med ferskgjær for en 25 liters batch er uproblematisk mener jeg. Og starteren må du ha uansett om gjæren kommer fra butikk eller vasket fra forrige brygg.

Det kipe med plast kar er at en før eller siden får små til mikroskopiske riper i de på innsiden. Dette er gro plass for bakterier. Mao etter en 10, antall kan debatteres, gangers bruk er de "gått ut på dato" og bør kastes. Fordelen er jo at de ikke er noe dyre. Bruker du riktig vaskeutstyr så skal det godt gjøres å ripe opp en konisk gjæringstank i metall på samme måte som plast.


Frode.
 
Jeg har en Speidel 50 liter. Kan oppsummere litt:
1: Jeg kjøpte med kort maltrør. Dette er brukt en gang og jeg kommer aldri til å bruke det mere.
2: Jeg kjøpte med spiralkjøler. Det må du ha.
3: Jeg kjøpte med 2 stk 60 liters gjæringskar. Kjører ofte speidelen på maks kapasitet, ca 76l ferdig øl med rundt 4,7-5%. Da trengs 2 stk 60 litere. Mine har gått nesten 40 brygg og ikke gitt meg en eneste infeksjon.
4: Bruker du pellets er det bare å hive rett oppi, hvis du vil kan du bruke BH-vaskeposer til både pellets og blomst. Kjøpes på Prix. Blomst må ha BH vaskepose.
5: Oppgraderte kranen til en 1/2 toms kulekik. Sammen med en Rover pumpe gjør det at Speidelen kan stå på gulvet som gjør at det er lettere å løfte ut maltrøret manuelt samtidlig som gjæringskarene kan stå på kjøkkenbenken i rett høyde til tapping. Dermed slipper jeg å løfte/flytte gjæringskar.
6: kjøpte en Barley Crusher maltmølle. Billigere en MM og gjør jobben. Med egen kvern kan du ligge på lager med malt og komponere oppskrifter fortløpende, mens ferdig knust malt har mye kortere lagringstid.
7: Starsan må du ha. Vaskemidler ellers kjøper du billigst på FK.
8: Varmekappe er lurt å ha, men dette kan du lage selv. Selv kjøpte jeg med varmekappe.
9: Magnetrører og kolber er greit å ha, men vil nok havne et stykke ned på prioritetslisten min, ville heller lagt de pengene i fatløsning. Jeg har aldri tappet på flaske, kun på fat. Har du pengene, kjøp begge deler...
10: Lykke til.
 
Takk for gode svar begge to.

Min livssituasjon tilsier at det vil være lurt å starte med halve batcher den første tiden. I og med at jeg skal flaske alt de første mnd. Inntil jeg kommer igang med fatprosjektet mitt.

Rune: skal du selge maltrøret ditt ?
 
Jeg har ikke peiling på speidel men stusset på det at blomst må ha en hop bag?

Er dreneringen på speidel så liten at det plugger seg? Ofte så bruker man jo selve blomstene som trubfilter.
 
Korkemaskinen du la ut link til hsr jeg veldig dårlig erfaring med , vi invisterte i en på bryggselv som kosta rundt 1500,- og den fungerer veldig bra
 
Er selv relativt fersk hjemmebrygger, men har en 10-12 brygg bak meg. Først med Beer Brew, nå nylig røyk jeg også på en BM50.
Basert på en del nybegynnererfaringer:
  • Bøtte/gjæringskar med StarSan (8-10 liter, koster ingenting) alltid lett tilgjengelig under brygging. Jeg har StarSan bøtta rett ved siden av kjelen, alt utstyr går oppi der (overforsiktig, I know;-)
  • Sprayflaske med StarSan
  • 30 liter gjæringskar (bøtter) med lokk, uten tappekran, er best for gjæring. Lette å gjøre rene. Liker bøttene fra Europris bedre enn Beer Brew/Brygg Selv mest pga mer solid lokk.
  • 30l Speidel gjæringskar til "mellomlagring". Tapper vørter fra kokekar over i Speidel gjæringskar, da dette er mye lettere å riste enn en bøtte. Rister inn oksygen til jeg ikke klarer mer. Lar stå så bunnfall legger seg, gjerne over natten. Tapper over i gjæringsbøtte via kranen i Speidel-fatet.
  • Etter gjæring tapper jeg med hevert fra gjæringskar over i Speidel-gjæringskaret (med tilsatt sukkerlake). Tapper på flaske rett fra kranen på Speidel-fatet. Evt gædd fra gjæringskaret blir liggende i bunnen.
  • Har kort malt-rør, og kommer til å bruke det MYE. Det er mye som skal læres, og alle øl jeg har laget så langt har hatt en eller annen mindre mangel. Ikke verre enn de manglene vi lever med daglig i ølet fra Ringnes eller Hansa, men likevel nok til at de blir irriterende i lengden, og det blir tungt å jobbe seg gjennom de siste 10-15 flaskene;-) Jeg kommer til å brygge mindre batcher inntil ting blir 100%, og sikkert etter det også siden det er så mange typer øl jeg har lyst til å lage:)
  • Har investert i noen STC-1000 koblet til vifteovn, for å ha noenlunde kontroll på gjæringstemperatur og karboneringstemp. Opererer i kjelleren, har ikke dedikert kjøleskap/gjæringsskap (ennå).
  • Kommer til å bytte ut kranen på BM50
  • Har vurdert hurtigkoblinger, har ikke helt forkastet tanken, men kommer til å basere meg på hose barbs med silikonslanger/strips/slangeklemmer. Ser for meg det vil lette rengjøring, mot kostnaden av å ofre et par cm slange nå og da. Mulig denne antagelsen viser seg å være feil.
Lykke til med BM50, både til deg og meg (og evt andre):) Måtte lærekurven bli bratt, men kortvarig. Fint om du oppdaterer med dine erfaringer etterhvert.
 
Er du sikker på at du vil ha spiralkjøler? Jeg kjøpte platekjøler og er egentlig veldig fornøyd med det. Idag kjølte jeg 25l fra kok til 22 på 6min. Litt dårligere om sommeren (14 grader på vannet om sommeren, 5-7 om vinteren). Motstrømskjøler er kanskje enda enklere å rengjøre. Både plate og spiralkjøler åpner for "hopbacking", noe som ikke fungerer med dyppkjøler.

Det var billigere for meg å kjøpe en platekjøler fra Ali enn dyppkjøler fra Bryggselv. Det var dog men en litt annen dollarkurs.
 
Tilbake
Topp