Hei.
Jeg har fundert lenge på og begynne å brygge selv så nå har jeg endelig fått alle godkjenninger av kona så da bestillte jeg en Speidel 50L av den nye typen, og tenkte jeg skulle hive meg på bølgen.
Jeg har i utgangspunktet fint lite peiling på hva jeg må, bør eller ikke ha av tilbehør, så jeg håper at noen kan ta seg tid til å hjelpe meg litt på rett kurs.
Har begynnt på en liste over ting jeg vurderer å bestille:
- Speidel vørterkjøler
- Speidel kort malt rør
- Malt mølle Monster Mill MM2 2.0
- Base/trakt til MM2 2.0
- Malt bøtte
- Gjæringsbøtter 30L med tilbehør
- Div slanger og tapperør
- Korkmaskin 26/29mm
- Flaskeskyller
- Div kjemikalier
- Erlenmayer kolbe
- Måleinstrumenter
- Humlefilter
Jeg ønsker i utgangspunktet å kunne male malten selv og ved hjelp av drill. Trenger jeg en MM2 2.0 eller er det noen alternativer ?
Ble fortalt at gjeringskar/bøtter i større enn 30 L fort blir vanskelig og håndtere. Klarer jeg meg med enkle bøtter eller er det noe vits å gå for f.eks Speidel 30L ?
Korkmaskin, fant en til 890,- hos petit som tar både 26 og 29mm. Noen som kjenner til denne eller kan anbefale noe annet ?
http://shop.petit-agentur.no/products/kapseltang-forsterket-bordmodell-2629mm2
Hvis jeg skal bruke gjærstarter, hvor stor Erlenmayerkolbe trenger jeg til 50L brygg ? 3000ml? 5000ml ? eller trenger jeg den ikke i det hele tatt.
Trenger jeg humlefilter eller er humleposer helt greit ?
Takker på forhånd for alle inspill
Mvh
Engen
Jeg har fundert lenge på og begynne å brygge selv så nå har jeg endelig fått alle godkjenninger av kona så da bestillte jeg en Speidel 50L av den nye typen, og tenkte jeg skulle hive meg på bølgen.
Jeg har i utgangspunktet fint lite peiling på hva jeg må, bør eller ikke ha av tilbehør, så jeg håper at noen kan ta seg tid til å hjelpe meg litt på rett kurs.
Har begynnt på en liste over ting jeg vurderer å bestille:
- Speidel vørterkjøler
- Speidel kort malt rør
- Malt mølle Monster Mill MM2 2.0
- Base/trakt til MM2 2.0
- Malt bøtte
- Gjæringsbøtter 30L med tilbehør
- Div slanger og tapperør
- Korkmaskin 26/29mm
- Flaskeskyller
- Div kjemikalier
- Erlenmayer kolbe
- Måleinstrumenter
- Humlefilter
Jeg ønsker i utgangspunktet å kunne male malten selv og ved hjelp av drill. Trenger jeg en MM2 2.0 eller er det noen alternativer ?
Ble fortalt at gjeringskar/bøtter i større enn 30 L fort blir vanskelig og håndtere. Klarer jeg meg med enkle bøtter eller er det noe vits å gå for f.eks Speidel 30L ?
Korkmaskin, fant en til 890,- hos petit som tar både 26 og 29mm. Noen som kjenner til denne eller kan anbefale noe annet ?
http://shop.petit-agentur.no/products/kapseltang-forsterket-bordmodell-2629mm2
Hvis jeg skal bruke gjærstarter, hvor stor Erlenmayerkolbe trenger jeg til 50L brygg ? 3000ml? 5000ml ? eller trenger jeg den ikke i det hele tatt.
Trenger jeg humlefilter eller er humleposer helt greit ?
Takker på forhånd for alle inspill
Mvh
Engen