Har det litt travelt med to brygg.

Hei jeg skal arrangere en fest 16 juli og har en IPA wlp 001 og en belgisk blond wlp 570 som må bli ferdig.
Ipaen har gjæret på 18 grader i 6 døgn og det har vært rolig i gjærlåsen et par døgn etter stormgjæring.
Blonden har gjæret på 22.5 grader i 9 døgn og slipper fra seg et klokk i ny og ne... hva er minste gjæringstid de bør stå før jeg stikker om og setter de til ettergjæring? Jeg har mulighet til å tvangskarbonere IPAen er det å foretrekke når jeg har det litt travelt?

Robert.
 
Det skal jeg gjøre, men la oss si målingene viser at dem nedgjæret... hvor lenge bør man vente på at gjæren har ryddet opp?
 
Dette trenger du vel ikke stresse med. Du har jo et hav av tid. Begge er på dunk og det er nesten en måned igjen. IPAen tvangskarbonerer du og andre gir du to uker på flaskekarbonering. Å skynde seg gir sjeldent så bra øl som det kunne blitt. Ha begge i gjæringskar så lenge som du kan.
 
Dersom en av den får uvanlig høy FG, eller ikke stabiliserer seg - legger du den på fat. Ingen fare for fat-bomber. De har sikkerhetsventil.
 
Blonden har SG på 1010... det er det den har hatt de to siste gangene jeg har flasket.. lar den få etpar dager til og IPAen en uke til også tvangskarboner jeg den. Takk for svar
 
Stikke om er for å etter gjæring. Overføres til tappekran med sukker lake ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Jeg er rimelig ny på dette med fat, men den ene gangen jeg har tappet på fat til nå, så karbonerte jeg naturlig. Dette ved å tilsette sukkerlake til ølet når jeg stakk om. Så fylte jeg opp et fat med øl, primet og trykksatte fatet. Så satte jeg fatet sammen med flaskene på 20 grader i 14 dager... Dette funket fint like mye kullsyre i fatet som i flaskene.
 
Tilbake
Topp