Har ingredienser men mangler oppskrift!

Hei jeg har en del ingredienser som: Mutons Pale Ale malt - Castle pils malt - Mutons crystallmalt - munchener malt - Vienna caramel - Chocolademalt og humle EK Goldings - Hallertau Hersbrucker - Saaz - Cascade og Irish Moss blader. Gjær Wyeast Activator - Danstar Nottingham og Fermentis Safale. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Er fersk i gamet. Satte mitt første brygg (pils) sist lørdag (men glemte mye luft i vørtelen) :roedme:?? Jeg har en speidel 50l også med kort maltrør. Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette. Ellers så er dette forumet "toppers" men mye å svelge for en nybrygger, men veldig interessant.
 
Dette kan bli så mangt.
Jeg ville startet med den flytende gjæren din, siden den holder seg dårligst.
Hva heter den mer enn wyeast activator?
Men viktigst av alt, hva slags øl vil du ha?
 
I og med at det er en lagergjær må du jo holde deg til en lager.
Det vil si at du må gjære på rundt 10 grader, og at du trenger myye gjær.
Ergo må du lage en starter. Feks 3 liter vann med ca 300 gram tørket maltekstrakt kokes i 10 min og kjøles ned.
Deretter tilsetter du gjæren og rister som bare syttan, la stå noen dager og rist inn luft så ofte som mulig. Husk på at alt må være helt rent hele tiden.

En mulighet vil være en bayer, det har du bra med ingredienser til.
her er et forslag
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5930.0.html
Husk på at om du skal brygge 50 liter trenger du mer gjær. JE
Lykke til
 
Tror jeg brygger 25 liter med Bayer. Er litt usikker når det gjelder gjærstarter, har to pakker med gjær. Må jeg lage gjærstarter, uansett? med tørket maltekstrakt, kan det kjøpes på butikk eller må jeg kjøpe det hos fek.s Petit?

 
Du får kjøpt fra Petit og lignende bryggerbutikker. Men har lest at det kan brukes vørterøl og det kan jo kjøpes på dagligvarebutikken. Hvis gjæren er noenlunde fersk lager du en starter bestående av to pakker gjær og 3 liter vørterøl. Pass på at alt er sterilt. Lag starteren en uke før brygging og rist så ofte du kan. La den stå i romtemeperatur. Et døgn før brygging setter du starteren kjølig og da vil du se at gjæren legger seg i bunn. Hell ut mesteparten av væsken, rist godt og tilsett i gjæringsspann. Da skal du ha nok gjær til 20-25 liter øl.
Utfordringen er å tilsette gjæren mens vørteren holder 8-10 grader og la gjæringsspannet stå i 2-3 uker på 8-10 grader. Den 4 uken øker du temperaturen til 18-22 grader for diacetylrest og tapper.
 
På pakkene (produsert 3 okt) 125ml står det at det rekker til 5gallon, 1gallon er ikke det ca 4liter. Er ikke dette nok?? Eller må denne typen gjær alltid ha gjærstarter?

 
Njaa... Nei, de må ikke ha gjærstarter, spesielt ikke på litt svake øl, men de bør egentlig alltid ha gjærstarter.
 
I boka radical brewing står det noko slikt som:
Pale ale malt, 5-10% krystallmalt, eit lass med cascade og amerikansk alegjær. Easy as pie and pure heaven in a glass.
Veit ikkje kva gjær du har men du kan sikkert bruke nottingham eller s-04 om du ikkje har feks. us-05.
 
Har faktisk 2 pakker med Safale US-05. Da kan jeg vel bruke dette istedenfor weast`en, da kan det bli brygging i morgen. Smakte litt på mitt første brygg pils OG 1051 FG 1018 (egen oppskrift) fremdeles i gjæringskar. God smak, tror det blir veldig bra når det får kost seg på flasker noen uker :yes: Hvor lenge bør/kan det stå i gjeringskaret før ølet tappes på flasker? Tror det går ca. 2 minutter mellom hvert "plupp" Ellers takk til dere alle som har svart. Er ikke kommet skikkelig i gang så jeg må desverre si skål med en Nordlandspils.

 
Tilbake
Topp