Hausakliuf Bjòrr ( 20 liter )

amber malt (Thomas Fawcett) 3,00 kg
gotländsk rökmalt 3,00 kg
( www.humle.se )

Gjær:
Wyeast 1728    Scottish Ale


Urter:

Ryllik (Achillea millefolium) 28,00 gr  60min
Burot (Artemisia vulgaris) 28,00 gr    60min
Einebær (Juniperus communis) 5,00 gr  10min
Pors (Myrica gale) 2,00 gr  10min
klarurt              3,00gr    10 min


enstegs mesking ved 68 grader celsius i 60 minutter.


:godtoel:
 
Hei Haaken, er dette en oppskrift som du allerede har brygget, eller planlegger du å brygge den? Ser interessant ut med alle urter (uten humle)!
 
Eduard skrev:
Hei Haaken, er dette en oppskrift som du allerede har brygget, eller planlegger du å brygge den? Ser interessant ut med alle urter (uten humle)!

Jeg planlegger å brygge den oppskrifta ja.
 
Hvis du brygger den så er jeg veldig interessert i å smake! Deltar du da også i NM i hjemmebrygging? Vil tippe at det er meget interessant å få tilbakemeldinger fra dommerne om en slik oppskrift.

Apropos maltbruken: jeg har lest at røkmalten fra Gotland er meget sterkt duftende, det kan hende at 50% røkmalt av denne typen blir litt i overkant. Kanskje noen annen som har erfaring med denne malten kan si noe mer fornuftig om det? Amber malt er også rimelig sterk, og jeg vet ikke om den kan brukes som basismalt. Thomas Fawcett skriver ingenting om Kolbach om denne malten, altså jeg vet ikke hvor modifisert den er. Kanskje det vil lønne seg å bruke en basismalt som Pale Malt og bruke en liten andel Amber i tillegg for fargen og smaken. Amber malt (med sine 100 EBC) vil fort fargelegge ølet, også dersom det brukes mindre mengder av den.
 
Eduard skrev:
Hvis du brygger den så er jeg veldig interessert i å smake! Deltar du da også i NM i hjemmebrygging? Vil tippe at det er meget interessant å få tilbakemeldinger fra dommerne om en slik oppskrift.

Apropos maltbruken: jeg har lest at røkmalten fra Gotland er meget sterkt duftende, det kan hende at 50% røkmalt av denne typen blir litt i overkant. Kanskje noen annen som har erfaring med denne malten kan si noe mer fornuftig om det? Amber malt er også rimelig sterk, og jeg vet ikke om den kan brukes som basismalt. Thomas Fawcett skriver ingenting om Kolbach om denne malten, altså jeg vet ikke hvor modifisert den er. Kanskje det vil lønne seg å bruke en basismalt som Pale Malt og bruke en liten andel Amber i tillegg for fargen og smaken. Amber malt (med sine 100 EBC) vil fort fargelegge ølet, også dersom det brukes mindre mengder av den.

Jeg har drivi å prøvesmakt på den røykmalten, virker ikke som om den er så veldig sterk på røyksmaken på meg. Og den lukter ikke værre en av klær hos folk som har sitti i ett par timer rundt ett bål. Men det kan sikkert variere litt da det er håndarbeide å tørke denne.. Har tenkt å delta ja, men om det blir den oppskrifta der er jeg ikke helt sikker på.
Tror iallefall ikke at det blir så veldig mange som deltar i klassen Ale ( underklasse Gruit )
 
Det er en interessant nettside, Håken!  :ilike:

Men, har du allerede brygget dette ølet? Det blir kanskje litt rart å ha oppskriften der hvis den ikke har vært prøvd ennå ???
 
Eduard skrev:
Det er en interessant nettside, Håken!  :ilike:

Men, har du allerede brygget dette ølet? Det blir kanskje litt rart å ha oppskriften der hvis den ikke har vært prøvd ennå ???

Jepp, har prøvd meg på det ja.. Desværre ble det ikke igjen nok denne gangen til smaksprøver.
 
Haaken skrev:
Det ble tomt for å utrykke meg sånn :laugh:

Hehe, det trenger ikke alltid være en kompliment ;).

Jeg lurte mer på, om det var godt med krydrene, var det nok eller for mye røykmalt, savnet du humlen, hvor sterkt ble det, fikk du 'hausakliuf'? :D

Når noen har brygget noe så spesielt er jeg selvfølgelig interessert i flere detaljer!  :brygging:
 
Eduard skrev:
Haaken skrev:
Det ble tomt for å utrykke meg sånn :laugh:

Hehe, det trenger ikke alltid være en kompliment ;).

Jeg lurte mer på, om det var godt med krydrene, var det nok eller for mye røykmalt, savnet du humlen, hvor sterkt ble det, fikk du 'hausakliuf'? :D

Når noen har brygget noe så spesielt er jeg selvfølgelig interessert i flere detaljer!  :brygging:

Jeg er ikke noe fan av humle i øl, men jeg synes det var ok smak på det jeg..
Men du får nesten prøve oppskrifta sjøl vet du.
 
Tilbake
Topp