Hvor får jeg tak i urter?

Jeg trenger følgende urter da jeg skal bruke de til å brygge øl..

Ryllik (Achillea millefolium)
Burot (Artemisia vulgaris)
Pors (Myrica gale)
Finnmarkspors (Rhododendron tomentosum)

Det er ikke store mengdene det dreier seg om, ca 40 gram av hver urt.

Noen som hvet hvor jeg får tak i disse?
 
Om du venter litt ut på forsommeren så skal du klare å finne det meste
Ryllik og burot vokser i store mengder over hele landet
Pors vokser i vannkanten og på myrer sør for Troms
Finnmarkspors må du nok nordover for å finne, men jeg vet ikke om det er noe du virkelig vil ha i ølet ditt
Jeg fant nemlig dette i boken Ville planter i norge "I mangel av humle ble den også brukt som ølkrydder, dessverre med dundrende hodepine som resultat. I dag vet vi at Finnmarkspors inneholder en giftig olje"

Om det er mulig å få tak i disse urtene nå vet jeg lite om, men ryllik brukes en del som te eller som styrkemiddel, så du kan jo prøve en helsekostbutikk. Pors er jo et lite tre, så det er kanskje mulig å finne det og kanskje bruke bark eller tynne kvister? Burot aner jeg ikke hvor man kan finne på denne tiden av året, tror ikke det er mange som samler på det.
 
http://www.urter.ayla.no/index.html (Urtehagen) Denne linken er til en oversikt over hva de forskjellige urtene kan brukes til. ayla.no har også nettbutikk.

http://www.rolv.no/index.html (Urtekilden) Har også nettbutikk.

http://www.aukrust-nordgard.no/ Her har jeg bestilt fra. De har litt tungvinn nettbutikk, men det går allikevel greit å bestille. Det tar litt tid før man får varene. De legger ved faktura som man kan betale i nettbank. Håper dette var av intresse både for ølbryggere og de som er glad i god mat og god krydder :biersmile:
 
Øystein skrev:
Om du venter litt ut på forsommeren så skal du klare å finne det meste
Ryllik og burot vokser i store mengder over hele landet
Pors vokser i vannkanten og på myrer sør for Troms
Finnmarkspors må du nok nordover for å finne, men jeg vet ikke om det er noe du virkelig vil ha i ølet ditt
Jeg fant nemlig dette i boken Ville planter i Norge "I mangel av humle ble den også brukt som ølkrydder, dessverre med dundrende hodepine som resultat. I dag vet vi at Finnmarkspors inneholder en giftig olje"

Om det er mulig å få tak i disse urtene nå vet jeg lite om, men ryllik brukes en del som te eller som styrkemiddel, så du kan jo prøve en helsekostbutikk. Pors er jo et lite tre, så det er kanskje mulig å finne det og kanskje bruke bark eller tynne kvister? Burot aner jeg ikke hvor man kan finne på denne tiden av året, tror ikke det er mange som samler på det.

For å si det sånn, finnmarkspors ble brukt i gruit i over 700 år, vis folk hadde krepert av'n så hadde de nok ikke brukt den. Og 2 gram på 20 liter ( 10 minutter) er nokså lite.
 
Finnmarksporsen vokser i hele Finnmark, og i indre strøk av Troms.
Det er en art som har vandret inn østfra.
Den finnes også langs svenskegrensen i Østfold.
I Finnmark vokser den som lyng.
Den er ganske nylig omklassifisert og hører nå inn under rhododendronslekten.

Pors er en busk som likner på vier (selje).

For begge er det bladene som brukes.

Sjekk for eksempel "Den virtuelle floran" på http://linnaeus.nrm.se/flora/ Her finner du bilder av plantene og utbredelse.

Egil B.
 
Bare et lite utdrag jeg fant om Finnmarkspors:

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/ledu_pal.htm skrev:
URTENS EGENSKAPER OG VIRKNING
Giftig i større doser. Berusende, slimhinneirriterende, brekningsfremkallende, krampefremkallende, abortfremkallende, astringerende, slimløsende, urindrivende, avførende, svettedrivende, desinfiserende og magestyrkende. Utvortes irriterende, øker blodgjennomstrømningen i huden, insektavskrekkende.
[...]
Finnmarkspors inneholder en eterisk olje med det giftige stoffet ledol. Ledol har en irriterende virkning, og når stoffet inntas gir det først en tilstand av begeistring og beruselse (en slags narkotisk virkning), seinere oppkast, magesmerter og alvorlig diaré. Det har også en irriterende virkning på nyrene, urinveiene og kjønnsorganene. Ledol virker irriterende på livmorens glatte muskulatur og kan framkalle abort. Derfor er bruk av finnmarkspors kontraindikert under graviditet. Ved inntak av større mengder finnmarkspors kan andre symptomer være muskelsmerter, svimmelhet, følelsesløshet, kramper, lammelser og til slutt bevisstløshet. Forgiftninger etter inntak av store mengder te av finnmarkspors er ofte rapportert, særlig i forbindelse med forsøk på å bruke urten som abortmiddel. Det finnes ingen data vedrørende giftighet ved inntak av bare små mengder urtete. På grunn av urtens kjente giftighet er den imidlertid ikke lenger anbefalt til selvmedisinering, og bruken av finnmarkspors er i våre dager stort sett begrenset til homøopatiske preparater.

Men i små doser går det sikkert greit. Skjønt jeg forstår at humle er blitt såpass mye mer populær.  ;D
 
Homeopatiske produkter går selvsagt greit, for de er så utvannet at ikke et eneste molekyl av virkestoffet er igjen i vannet ;)
 
tror ikke det er så greit å få tak i den, så jeg skipper den der.. better safe than sorry :lessmile:

ryllik
pors
burot

er niks problem å få tak i iallefall
 
Tilbake
Topp