Engelsk Golden Ale, sommerøl 2025

Engelsk golden ale har, som Janus, to ansikter. Ett engelsk og ett amerikansk, basert på hvilke humler som brukes. Typedefinisjonen sier at man kan ha opp til kraftig aroma og smak av humle. Jeg har blitt glad i en variant som er Finn- hoppa med amerikanske humler. Det blir ganske annerledes enn den engelske varianten og et godt sommerøl synes jeg.

Finn-hoppingen består i at jeg tar av 2-3 liter vørter etter et kvarters kok, kjøler ned til ca 75 grader, tilsetter rikelig med humle og lar det stå der til resten er kokt og nedkjølt til samme temp. Da heller jeg gjørma i hopspideren før videre nedkjøling. Ølet blir friskt og godt, men humlebidraget reduseres endel etter et par måneder.

Oppskrifta dukker opp et annet sted i forumet etterhvert.
Artig at flere finner ut at den vrien på dip hopping funker. Jeg ville jo bare unngå å få med humla i gjæringskaret, og så håpte jeg at det ikke skulle gå for mye ut over aromautbyttet. Jeg kan tenke meg at det kan funke fint i en golden ale.

Jeg synes ellers at EGA egentlig blir en variant av APA når en brygger den med amerikanske humler, så jeg har antyda - i artikkelen over her - at vi burde utelukke amerikanske humler i konkurranseklassen, sjøl om engelske bryggerier i stor grad bruker amerikanske humler. Ikke at jeg mener det er "feil" å bruke amerikanske humler, men det blir snålt å ha to klasser som det samme ølet passer like godt inn i.

Og så liker jeg å tenke på EGA som det lyse barnet i bitter-familien:).

Artig at flere finner ut at den vrien på dip hopping funker. Jeg ville jo bare unngå å få med humla i gjæringskaret, og så håpte jeg at det ikke skulle gå for mye ut over aromautbyttet. Jeg kan tenke meg at det kan funke fint i en golden ale.

Jeg synes ellers at EGA egentlig blir en variant av APA når en brygger den med amerikanske humler, så jeg har antyda - i artikkelen over her - at vi burde utelukke amerikanske humler i konkurranseklassen, sjøl om engelske bryggerier i stor grad bruker amerikanske humler. Ikke at jeg mener det er "feil" å bruke amerikanske humler, men det blir snålt å ha to klasser som det samme ølet passer like godt inn i.

Og så liker jeg å tenke på EGA som det lyse barnet i bitter-familien:).
Blir det ikke en Amerikansk Blonde, heller enn APA? Jeg savner den kategorien, men nå er jo Norbrygg sin APA definisjon ganske bred slik at man får jo inn en gråsone Blonde Ale med 20 IBU, 12 EBC og 4,4%…

Blir det ikke en Amerikansk Blonde, heller enn APA? Jeg savner den kategorien, men nå er jo Norbrygg sin APA definisjon ganske bred slik at man får jo inn en gråsone Blonde Ale med 20 IBU, 12 EBC og 4,4%…
Det kommer vel en del an på humlebruken. Du skal ikke ha kraftig humlepreg i en American Blonde, som skal være maltdrevet.

Uten å vite tror jeg ikke at en Amerikansk Blond ikke vil nå opp i APA kategorien, selv om den i teorien kan plasseres i kategorien.

Jeg er enig med Finn i at det er på overtid med en revisjon av Engelsk Golden Ale. Jeg ønsker ikke at navnet endres til Lys Bitter. EGA er et veletablert navn selv om definisjonen er uklar. Lys Bitter er i liten grad kjent i Norge. Derfor bør man ganske enkelt stå med EGA.

EGA slik den framstår nå er en vanskelig øl å få grep på hva er. Er det engelsk eller amerikansk? Det finnes et hull i definisjonene som den kan fylle om man er bevisst på definisjonen. Hvorfor ble stilen populær igjen? Et lyst øl som kunne erstatte pils. Mer humlet enn Kölsch. Humlene skal i hovedsak gi krydder, blomster og jord. Dersom man ønsker å gi en åpning for sitrus, ingen til svak.

De nærmeste norske tror jeg vil være Kinn Pilgrim, Hogna Gull, Slogen Fjord. Siden det er lenge siden jeg har smakt noen av de tas det forbehold om at hukommelsen svikter.

Uten å vite tror jeg ikke at en Amerikansk Blond ikke vil nå opp i APA kategorien, selv om den i teorien kan plasseres i kategorien.

Jeg er enig med Finn i at det er på overtid med en revisjon av Engelsk Golden Ale. Jeg ønsker ikke at navnet endres til Lys Bitter. EGA er et veletablert navn selv om definisjonen er uklar. Lys Bitter er i liten grad kjent i Norge. Derfor bør man ganske enkelt stå med EGA.

EGA slik den framstår nå er en vanskelig øl å få grep på hva er. Er det engelsk eller amerikansk? Det finnes et hull i definisjonene som den kan fylle om man er bevisst på definisjonen. Hvorfor ble stilen populær igjen? Et lyst øl som kunne erstatte pils. Mer humlet enn Kölsch. Humlene skal i hovedsak gi krydder, blomster og jord. Dersom man ønsker å gi en åpning for sitrus, ingen til svak.

De nærmeste norske tror jeg vil være Kinn Pilgrim, Hogna Gull, Slogen Fjord. Siden det er lenge siden jeg har smakt noen av de tas det forbehold om at hukommelsen svikter.
For ordens skyld så har jeg ikke foreslått å endre navnet på stilen til "lys bitter":). Men jeg ser at det jeg sa kunne misforstås dithen. "English Golden Ale" er veletablert. Men det er ikke urimelig å tenke på dette ølet som en lys versjon av bitter/pale ale, særlig fordi pale ale opprinnelig var et lysere øl enn det er i dag. Men som egen stil, som blei til i andre halvdel av 1980-tallet, etablerte det seg som "golden ale". "Summer ale" var vel også vanlig å bruke, men det er "golden ale" som har festa seg.

For meg er denne stilen en mulighet til å brygge nettopp en lys bitter. Jeg skjønner heller ikke helt at det skal være et gap i farge på 10 EBC mellom den mørkeste tillatte EGA og den lyseste best bitter. Finnes det virkelig ikke eksempler på at virkeligheta er litt mer uklar?

Tilbake
Topp