Finn Berger
Moderator
Artig at flere finner ut at den vrien på dip hopping funker. Jeg ville jo bare unngå å få med humla i gjæringskaret, og så håpte jeg at det ikke skulle gå for mye ut over aromautbyttet. Jeg kan tenke meg at det kan funke fint i en golden ale.Engelsk golden ale har, som Janus, to ansikter. Ett engelsk og ett amerikansk, basert på hvilke humler som brukes. Typedefinisjonen sier at man kan ha opp til kraftig aroma og smak av humle. Jeg har blitt glad i en variant som er Finn- hoppa med amerikanske humler. Det blir ganske annerledes enn den engelske varianten og et godt sommerøl synes jeg.
Finn-hoppingen består i at jeg tar av 2-3 liter vørter etter et kvarters kok, kjøler ned til ca 75 grader, tilsetter rikelig med humle og lar det stå der til resten er kokt og nedkjølt til samme temp. Da heller jeg gjørma i hopspideren før videre nedkjøling. Ølet blir friskt og godt, men humlebidraget reduseres endel etter et par måneder.
Oppskrifta dukker opp et annet sted i forumet etterhvert.
Jeg synes ellers at EGA egentlig blir en variant av APA når en brygger den med amerikanske humler, så jeg har antyda - i artikkelen over her - at vi burde utelukke amerikanske humler i konkurranseklassen, sjøl om engelske bryggerier i stor grad bruker amerikanske humler. Ikke at jeg mener det er "feil" å bruke amerikanske humler, men det blir snålt å ha to klasser som det samme ølet passer like godt inn i.
Og så liker jeg å tenke på EGA som det lyse barnet i bitter-familien