Dårlig utvalg av engelsk krystallmalt

Finn Berger

Moderator
Det går mot vinter, og jeg begynner å brygge litt mørkere saker - og gjerne engelsk. Og da vil jeg ha engelsk krystallmalt i maltbua. Men det er det ikke lett å få tak i.

Jeg har sjekka Ølbrygging, Brewshop og Litebrygg. Ingen av dem har et skikkelig utvalg.

Helst vil jeg ha Simpsons. Ølbrygging har tre fra dem, og det holder ikke. De andre to har ikke noe krystallmalt fra Simpsons. Brewshop har fire fra Fawcett, og Fawcett er greit - men de har altså bare fire. Litebrygg har tre fra Crisp og ett fra Muntons.

Mulig jeg kunne fått et OK utvalg om disse hadde vært én butikk, men det er de ikke.

Hvis flere opplever dette som meg, så begynn å mase. Alle forretningene kan ikke ha alt fra alle, men de kan sørge for et skikkelig sortiment (alle typer!) fra i alle fall ett godt engelsk malteri.

Godt tips. Man får vel til det meste med de sortene han fører.

Han har hele serien til Fawcett, men Fawcett mangler noe mellom 90 og 160 EBC. Ganske merkelig, for det er et intervall man ofte trenger noe fra. I sin tid fikk Bryggselv noe på 120 EBC fra dem - som muligens var spesiallaga for Kinn, som brukte det i Vestkyst i den opprinnelige oppskrifta, og jeg mener jeg har fått tak i det seinere, også. Men det ser ikke ut til at de lager det nå.

Han har hele serien til Fawcett, men Fawcett mangler noe mellom 90 og 160 EBC. Ganske merkelig, for det er et intervall man ofte trenger noe fra.
Hvis man skal regne farge og smak under det samme, så kan jeg se for meg at det mangler noe der.

Simpsons T50 er for meg en åpenbar bro mellom gapet, men det fins jo ikke å oppdrive.

Crisp har et 100 EBC krystallmalt, og så er det neste 150 EBC, noe som blir relativt likt utvalget til TF.

Sånn sett blir det vanskelig å finne det komplette utvalget når bare en av leverandørene har et malt med den spesifikasjon man ønsker. Så spørs det jo egentlig da om at det er så nødvendig når verken TF eller Crisp leverer et malt med de spesifikasjonene. Muntons har et Crystalt 110. men det har jeg aldri sett i Norge.

Jeg maila Strømmen i dag tidlig, for de har sagt at de jobber med saken. Og nå fikk jeg akkurat svar. De har de under - og det trur jeg er alle av både røsta og krystall - på bestillingslista. De har ikke fått bekreftelse enda, men håper at de skal kunne ha disse om et par ukers tid.

Da blir bryggerlivet verdt å leve igjen:)!

Golden Promise Pale Ale
Aromatic (50 EBC)
Amber (54-71 EBC)
Coffee/Brown (430-600)
Premium English Caramalt (54-66 EBC)
Crystal Light (95-113 EBC)
Crystal T50 (130-145 EBC)
Crystal Dark (250-285 EBC)
Crystal Extra Dark (450-500 EBC)
DRC (280-320 EBC)
Pale Chocolate (447-550 EBC)
Chocolate (1060-1300 EBC)
Roasted Barley (1300-1900 EBC)
Black (1433-1900 EBC)
Golden Naked Oats
Heritage (180 EBC)

Ikke rent lite dramatisk du i dag da! ;)

Blir derfra de neste handlene da ser det ut som. Er bortimot tom for det meste av cara/crystal.
hehe - begynte å bli skikkelig frustrert. Lagret er nesten tomt. Hadde akkurat nok Dark Crystal til en bitter jeg setter i gang nå. Så det blir storhandel med en gang de varene der kommer i hus på Strømmen.

Tilbake
Topp