Hefeweizen - svovel

cjohansen

Norbrygg-medlem
Drikker nå den første flaska av en Hefeweizen-batch som ble flaska for ca tre uker siden. Den har stort flott tjukt skum, lys og tåkete i fargen. Smaken er frisk, nesten lett syrlig, med akkurat passe banan-fruktighet, og jeg er i det hele tatt nokså fornøyd. På slurk nummer to kjenner jeg at det fortsatt sitter litt svovel/promp i lukta på den. Ølet er gjæret med WLP300. Det stinka svovel under gjæring, og jeg lot den stå i to fulle uker for å rydde opp faenskapen. Er det håp om at siste rest av svovelen forsvinner om noen uker?

Hmm.. flasket min egen hefe ca i mnd-skiftet, også med wlp300, men merket fint lite svovel på den jeg tok i dag, kanskje et svakt hint. Uansett, hadde heftig med svovel på en batch med wlp833, og det forsvant det og - tok 4+ uker dog :)

Jeg har sett gjennom noen av svoveltrådene her nå, og ikke funnet noe annet enn generelle råd om å vente.

Jeg satte en splitta batch med India Saison for vel 14 dager siden (wlp565 og 566). Begge har gjæret ut (1.004), og begge hadde en rolig og fin utvikling, de luktene som kom fra gjærlåsen var behagelige. Lot temperaturen stige gradvis opp mot 25/26 grader. Helt mot slutten begynte de plutselig å produsere svovel, og den lukta er fremdeles der. I og med at gjæringen er over, frigjøres det ikke noe særlig karbondioksyd lenger - ett og annet plopp forekommer, men det er langt mellom dem, og ølet begynner å klarne - så jeg lurer på om jeg kanskje skal prøve å stikke om, og røre litt forsiktig for å prøve å få frigjort gassen?

Jeg har ikke veldig lyst til hverken å stikke om eller røre. Jeg innbiller meg at saison bør få stå litt lenger på gjæren, og røring, om aldri så forsiktig, er en uting.

Dette ølet skal jo tørrhumles. Kan det hjelpe til å drive ut svovellukta?

Jeg ser at folk har litt ulike erfaringer med å flaske øl med svovel. Denne er nok ikke veldig sterk, men den er ikke blitt svakere de siste dagene, heller. Jeg hadde egentlig tenkt å tørrhumle om et par dager, og så tappe på flasker neste helg. Når humla er slengt i, er jo terningene kastet. Da er det 5 dager med humle, og så må jeg tappe. Så jeg kvier meg litt. Vente ei ekstra uke?

Sist redigert:
Jeg ville byttet ut gjærlåsen med en bomullsdott og skrudd opp tempen kanskje to grader for å drive det ut. Hvis det er noe særlig gass igjen i ølet da. Eller bare vente og vente til det er borte av seg selv.

Takk, da blir det dott og tålmodighet. (Har det litt travelt nå uansett, så det passer bra;).) Er vel bra for å redusere eventuell fusel, også. Min gamle forbannelse som har det med å melde seg sjøl om alt ser bra ut:(.

Tilbake
Topp