• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Til Salgs Heftig kjølespiral, Ø15mm Kobber.

I all praktisk betydning i ølsammenheng vil en lengre kjøler som ellers er identisk kjøle raskere enn en kortere.

Det er vel i og for seg det jeg sier. Men hvis poenget hadde vært å komme seg kvikt ned ned fra 100 til 80 grader, ville det neppe vært noe poeng i en lang kjøler, pga. det Katla peker på.
 
Jeg tenker også som Finn. Fra kok til 80 stiger temp i kjøler raskt. Med lang kjøler får du temperaturen raskere ned på de lave temperaturene, eksempelvis fra 20 til 8 ℃
 
Jeg byttet kjøleren som fulgte med Speidelen med en "badass" spiralkjøler og halverte kjøletiden. Forsåvidt ikke noe problem at jeg brukte ca 20 minutter fra kok til 20C før, men 10 minutter er bedre - og ikke minst miljøvennlig / vesentlig lavere vannforbruk.
 
Men det er vel også et poeng at med en badass kjøler kan du kjøle ned vørteren fort uten å bruke pumpene på Speidelen. De gir jo ikke akkurat en whirlpooleffekt.
 
Testet min egen kjøler i går etter jeg har gjort noen modifikasjoner, kjølte 30 liter u/ pumpe eller røring til 19.5 grader på 9 minutter.

11,2 °C kjølevann
9 l/m flow.
 
Har nå testet min kjøler (med vann) laget av Sversimo, bukte 20min på 55 liter fra 100 grader til 20 grader. Kjøleren fikk da stå helt i ro, ingen røring og ingen sirkulasjon. Etter 20 min viste temp i display (BB60) 16 grader, målte da ca 24 grader 5 cm fra topp, avsluttet så kjølingen og rørte rundt, endte da opp med 20 grader. (Til sammenlikning brukte jeg med originalkjøleren ca. 45min til 20 grader med konstant røring) Målte ikke flow eller kjølevannstemperatur, men har bra trykk. Ser for øvrig det er viktig å kjøre kaldvannet inn i øverste spiral for hurtigst mulig kjøling, og for jevnest mulig temperatur oppe og nede i vørteren.

Er veldig godt fornøyd med denne kjøleren, både med nedkjølingstid og med utført arbeide :)
 
Heftigste kjøleren til nå, 25 meter!! Trengte bein for å gå klar av et varmeelement.

Skulle egentlig være siste, men har igjen kobber nok til en mektig kjøle til, om noe skulle ha behov for mer kjølekraft.

Pris per meter.
 

Vedlegg

  • 2016-08-14 21.49.50.jpg
    2016-08-14 21.49.50.jpg
    222,9 KB · Sett: 171
  • 2016-08-14 21.50.36.jpg
    2016-08-14 21.50.36.jpg
    193,3 KB · Sett: 167
Ser for øvrig det er viktig å kjøre kaldvannet inn i øverste spiral for hurtigst mulig kjøling, og for jevnest mulig temperatur oppe og nede i vørteren.

Du har delvis rett her, du får en jevnere temperaturfordeling ved å kjøre kaldt vann inn på toppen, men mest effektivt er det å kjøre det kalde vannet inn på bunnen av kjøleren.
 
Heftig kjølespiral tilsalgs!

Den vil bli i kobber, med Ø15mm.

Kobling blir 1/2", men her er det også mulig å legge til en ekstra 1/2" kobling som du kan koble på returen til pumpen, og dermed føre vørteren langsmed kjøleren for maks effekt.

2175,- for 16.5 meter (Det er 40% større areal enn den største hos bryggselv!!)

Kjøleren har altså et større areal enn den største hos bryggselv, samtidig som den tillater høyere gjennomstrømming av kjølevann grunnet et tverrsnittareal som er hele 56% større!

Dimensjoner:
Diameter ca 26.0 cm


Du skal også få 2 års garanti med på kjøpet!
Fremdeles til salgs? Ring Stig 95 22 62 62
 
Tilbake
Topp