• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Til Salgs Heftig kjølespiral, Ø15mm Kobber.

Skulle logge temperaturen under avkjøling igår, men programmet bestemte seg for å ikke fungere etter 5 min. Fikk dog tatt et bilde før det forsvant.

Nedkjøling av 27 liter vørter, uten sirkulasjon. 30% av kjølere er ikke i kontakt med vørteren da systemet er designet for opp til 45 liter.

Total nedkjølingstid var ca 15 minutter til 22 grader. Men de første kritiske 40 graderne mtp aromahumlen var unnagjort på under 5 minutter.

Systemet skal i utgangspunktet kjøle 45 liter like raskt.
 

Vedlegg

  • 20160617_142341.jpg
    20160617_142341.jpg
    61,7 KB · Sett: 92
Sist redigert:
Det er godt mulig to parallelle sløyfer kjøler bedre, men tror diameter, lengde og material spiller en viktig rolle her.

Gitt at du har et tynt langt rør vil temperaturen i røret varmes opp raskere, og kanskje allerede halvveis inn i sløyfen er vannet oppvarmet og kjøleeffekten borte.

Men med en diameter på Ø15mm får man en betydelig høyere vanngjennomstrømning, og da tar det naturligvis lengre tid å miste kjøleeffekten også.
 
Enig i teorien. Det var målinger jeg gjerne kunne sett. Jeg prøver å finne optimal lengde og diameter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fungerer som jern! Brukte 10 minutter ned til 40 grader, 63 liter vørter etter nedkjøling. Brukte pumpene til å sirkulere, sammen med litt lett vogging med kjøleren. Kom fint ned til 14-15 grader :)
 
Jeg sitter igjen med 5 meter kobber om noen trenger en liten kjøler til 10L speidel, eller noe slikt!

24/06 - Tomt for kobber
 
Sist redigert:
Ekstrem kjøler til Speidel 50L tilsalgs, over 19 meter! Bryggselv sin største kjøler er stusselig i forhold.

Tilpasset speidel 50L

Diameter ca 26cm
Høyde kveil ca 43cm
Høyde hals 65cm
Diameter kobber Ø15
Lengde kobber ca 19m

SOLGT
 

Vedlegg

  • 2016-06-27 10.07.06.jpg
    2016-06-27 10.07.06.jpg
    291,1 KB · Sett: 140
Sist redigert:
Fungerer som jern! Brukte 10 minutter ned til 40 grader, 63 liter vørter etter nedkjøling. Brukte pumpene til å sirkulere, sammen med litt lett vogging med kjøleren. Kom fint ned til 14-15 grader :)

Har speidel 50L med orginal kjøler. Bruker ca 15min å kjøle ned til 20 grader om jeg bruker pumpene. Ser ikke helt hva denne ekstremkjøleren skal bidra med.
 
Orginalkjøleren til Speidel koster omtrent det samme, så dette er et solid alternativ til en som ønsker raskere nedkjølig.

Denne kjøleren er også større enn den du refererte til.
 
Sist redigert:
Poenget mitt med kommentaren var om det faktisk er raskere nedkjøling? Som Ole skrev så brukte han 10min til 40 grader med pumpene på. Og jeg bruker 15min til 20grader med orginalen. Hvis det er raskere så må det være marginalt.
 
Høyrer kanskje ikkje heime i salgstråden din dette men:

Det går ikkje an å gjera samanlikningar av kjølarar utan at ein har fleire variablar med enn klokka.

Kor kaldt er kjølevatnet som går inn i kjølaren
Kor raskt går kjølevatnet gjennom kjølaren

Effektiviteten av kjølar dreier seg også om:

Kor effektiv er varmeleiinga i metallet som kjølaren er laga av (kopar er betre enn stål men veggtjukkelse spelar også inn - rustfrie kjølarar har mykje tynnare vegg enn koparrøret)
Kor stort er arealet i overflatene der kjøling skjer?

Ein kjølar kan vera 50 meter lang utan at det nødvendigvis vil gje raskare kjøling - når kjølevatnet på veg gjennom kjølaren har nådd temperaturen som er på væska ein kjøler ned så vil resten av lengda ikkje lenger ha noko kjøleeffekt (for å setja det på spissen). Ein koparkjølar vil vel såvidt eg kan forstå nå grensa for effektiv lengde raskare sidan den leier varme betre og den kan dermed vera kortare enn ein stålkjølar og vera like effektiv. Men her vil som sagt tjukkelsen på veggen også spela inn.

Om ein lagar 1 kjølar på 20 meter så vil 2 på 10 meter vera meir effektiv enn den lange. (litt avhengig av vasstrykk).

Om ein ikkje rører eller pumpar i ein Speidel under kjøling og ein samstundes avles temperaturen på displayet på speidelen - så vil ein få falsk resultat: temperatursensoren står i botnen og det som er kjølt vil gå ned mot botnen og dermed får ein stor forskjell på temperatur nede ved botnen og på toppen.
 
Sist redigert:
Blir det ikke sånn at en lang kjøler vil gjøre unna den siste delen av kjølinga vesentlig raskere enn en kort, siden det da tar mye lengre tid før vannet som går gjennom kjøleren blir varmet opp til samme temp som vørteren?
 
Som Katla sier, å sammenligne kun ved bruk av tid blir meningsløst.

Men det skal likevel sies at kjøleren du referer til er mindre enn den jeg har laget nå, og den var solgt billigere enn orginalen til Speidel.
 
Blir det ikke sånn at en lang kjøler vil gjøre unna den siste delen av kjølinga vesentlig raskere enn en kort, siden det da tar mye lengre tid før vannet som går gjennom kjøleren blir varmet opp til samme temp som vørteren?

I all praktisk betydning i ølsammenheng vil en lengre kjøler som ellers er identisk kjøle raskere enn en kortere.
 
Tilbake
Topp