Helt ny, hjelp!

Hei, jeg kjøpte med meg et ølbryggesett fra Vestbrygg (http://vestbrygg.no/kampanjer/startpakke-stor/) da jeg tenkte dette sikkert er en gøy hobby. Men jeg kan absolutt ingenting, ser at mange bare koker brygget i en vanlig kjele på komfyren og tilsetter bare vann i gjæringsbøtten og får 20l, men jeg fikk beskjed om at jeg trengte en kjele på minst 30l for denne pakken. Noen som kan fortelle meg akkurat hva jeg trenger utenom pakken? Og har en veldig detaljert steg-for-steg-instruksjon på hva jeg må gjøre osv.

Kjøpte med dette ølsettet: http://vestbrygg.no/assets/Uploads/products/files/Info-Alien-Amber.pdf

Setter pris på alle svar :)

Du har noen timer med lesing fremfor deg:)
Her er et godt utgangspunkt
http://www.bryggselv.no/products/hvordan-brygge-lsett-allgrain

Dette er en guide for brygging på biab, brew in a bag, måten. Dette er den enkleste og billigste måten å komme i gang med brygging av algrain på.
Ekstremt kort sagt er fremgangsmåten for brygging
1. mesking - gjøre stivelse i korn til sukker
2. koking - sterilisere og tilføre humle for bitterhet, smak og aroma. Dette gir deg vørter. Denne skal kjøles hurtig ned fra kok til gjæringstemp.
3. Gjæring - Gjærseller eter sukker i vørteren din, pisser alkohol og fiser co2. Når gjærsellene har gjort jobben sin har du fått øl.
4. Tapping - Tappe ferdig øl over flasker eller fat.
5. Karbonering. Den kjedelige tiden hvor du venter på at øllet på flaskene dine skal bli ferdig og du har lyst til å smake.
6. Drikking. Skål

Du finner tips om alle punktene over her på forumet. Men det er litt spredt, da en ofte diskuterer detaljer innenfor mesking, gjæring, etc.
Guiden over er ok, av litteratur så på norsk er Ølbrygging fra hånd til munn ok. På engelsk er John Palmer How to brew veldig bra da denne går ned på utrolig detaljert nivå.

Så til ditt spesifikke spørsmål.
I oppskriften din så står det at kokevolumet skal være 27 liter. Du lurer på om du kan mæske og koke med en vanlig kjele. la oss si 10 liter.
Det går muligens an men du vill ikke få det øllet som står i oppskriften. Pga så lite vann vil det ligge mye sukker igjen i maltet så du ikke får med deg. Så da får du enten svakt øl, eller mye mindre øl. Neste er humleprofilen (bitter, smak og aroma) vill bli forskjellig fra oppskriften. Så det er nokk mulig men du får ikke det øllet som du bestilte. Men for all del, vill nok bli godt for det. Jeg gjorde tilsvarende tidlig i min bryggekariere, men det var med ekstrakt brygging og ikke allgrain. Var uansett klønete og grisete.

Du har noen timer med lesing fremfor deg:)
Her er et godt utgangspunkt
http://www.bryggselv.no/products/hvordan-brygge-lsett-allgrain

Dette er en guide for brygging på biab, brew in a bag, måten. Dette er den enkleste og billigste måten å komme i gang med brygging av algrain på.
Ekstremt kort sagt er fremgangsmåten for brygging
1. mesking - gjøre stivelse i korn til sukker
2. koking - sterilisere og tilføre humle for bitterhet, smak og aroma. Dette gir deg vørter. Denne skal kjøles hurtig ned fra kok til gjæringstemp.
3. Gjæring - Gjærseller eter sukker i vørteren din, pisser alkohol og fiser co2. Når gjærsellene har gjort jobben sin har du fått øl.
4. Tapping - Tappe ferdig øl over flasker eller fat.
5. Karbonering. Den kjedelige tiden hvor du venter på at øllet på flaskene dine skal bli ferdig og du har lyst til å smake.
6. Drikking. Skål

Du finner tips om alle punktene over her på forumet. Men det er litt spredt, da en ofte diskuterer detaljer innenfor mesking, gjæring, etc.
Guiden over er ok, av litteratur så på norsk er Ølbrygging fra hånd til munn ok. På engelsk er John Palmer How to brew veldig bra da denne går ned på utrolig detaljert nivå.

Så til ditt spesifikke spørsmål.
I oppskriften din så står det at kokevolumet skal være 27 liter. Du lurer på om du kan mæske og koke med en vanlig kjele. la oss si 10 liter.
Det går muligens an men du vill ikke få det øllet som står i oppskriften. Pga så lite vann vil det ligge mye sukker igjen i maltet så du ikke får med deg. Så da får du enten svakt øl, eller mye mindre øl. Neste er humleprofilen (bitter, smak og aroma) vill bli forskjellig fra oppskriften. Så det er nokk mulig men du får ikke det øllet som du bestilte. Men for all del, vill nok bli godt for det. Jeg gjorde tilsvarende tidlig i min bryggekariere, men det var med ekstrakt brygging og ikke allgrain. Var uansett klønete og grisete.

Tusen takk for bra svar! Har nå kjøpt ekstrakt da min økonomi som student er dårlig og har ikke råd til kjele. Virker også veldig klønete som du sier ja :) Så får begynner med dette og heller oppgradere seinere.

Jeg vil virkelig annbefale å følge rådet om å kjøpe "fra hånd til mund" Da blir det mye enklere for deg å starte.
Jeg er ingen ekspert men dette var en fin innføring for en som ikke kan noe i fra før.
Lykke til:)

Tilbake
Topp