High Gravity - brygging.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Er det noen som har erfaring med å bedrive high gravity brewing med biab-oppsett? Det virker veldig lurt om man vil lage mye øl på halve tiden. Fant lite om dette på forumet og hadde vært fint å fått noen tips og eventuelle ting man bør være obs på.

Jeg har laget Barley Wine (OG 1.1060 om jeg ikke husker feil). Det blir veldig mye malt og maltposen blir ganske tung, utover det gikk det fint. Mesket spesialmalten og så mye pale malt det var plass til i posen, så spedde jeg på med litt ekstrakt for å nå høy nok OG. Det er også begrenset hvor mye du kan skylle for å beholde den høye OG-en. Alternativ 2 er jo å lage en ganske mild øl av skyllevannet samtidig, jeg hadde 1.035 eller noe slikt på vørteren fra skyllingen. Eller så kan du meske i 2 gryter for å få nok plass og kombinere de etterpå.

Må nok regne med å bruke litt ekstrakt, få lite volum eller koke veeeeldig lenge om du kan har eksempelvis en 36l kjele og ønsker å ende opp med rundt 20 liter øl.

Jeg pitchet en stor starter (ca 25% større enn hva Mr. Malty anbefalte (og tilførte ren O2. Det kan lønne seg å tilsette litt frisk gjær ved tapping dersom den skal flaskekarboneres. Jeg lagde Gahr Barleywine og brukte WLP-013, jeg fikk FG 1.026 mot oppskriftens 1.029 eller hva det nå var (husker ikke helt, men endte opp litt under oppskriften i alle fall). Har prøvesmakt etter karbonering og resultatet ble svært bra så langt jeg kan bedømme i alle fall.

Har også laget en B W med biab og OG uten spraymalt til mellom 80 og 90.
Kokte og tilsatte spraymalt rundt dag tre til OG vel 1.1. Brukte Nottingham slurry og den gikk ned til 30.
Det ble noe griseri etter spraymalttilsetting for gjær og øl ville ut gjennom gjærlåsen.
Tilsatte ny gjær ved flasking men etter halvannen uke var det ikke ferdig karbonert. Står på 21C.
Tester kanskje igjen til helga. Da er det gått fire uker siden flasking.

Men vet ikke helt hva du (S A) mener med "mye øl på halve tiden".

Men vet ikke helt hva du (S A) mener med "mye øl på halve tiden".[/QUOTE]

High Gravity brygging er når du mesker og koker får f.eks 20l med ferdig vørter på 1.090 for så vanne ut til ønsket OG, store bryggeri ofte dette som standard, de vanner ut etter endt gjæring om jeg husker riktig.

Har desverre ikke noe erfaring med dette, men har selv vært inne på tanken siden min kokegryte på 19l har sine begrensninger :p

Med 30l kok/meskegryte er ikke jeg heller i kategorien "store bryggeri".
Men har mange ganger tilsatt vann etter endt koking pga for høy OG.
Til nå har dette gått greit men har også noen ganger kokt humle i litt vann for å øke IBU.
Smaker ved første SG måling og justerer hvis nødvendig da.
Største "problemet" kan bli;
Hva gjør man når det er kommet 28l i bøtta og OG fortsatt er er i høyeste laget :)
Planlegger du utvanning bør du også justere humla for dette

High Gravity brygging er når du mesker og koker får f.eks 20l med ferdig vørter på 1.090 for så vanne ut til ønsket OG, store bryggeri ofte dette som standard, de vanner ut etter endt gjæring om jeg husker riktig.

Just presis hva jeg mente. ( Var nok litt upresis i første melding....).

Det er dette med tilsetting av vann jeg lurer på ja. Etter gjæring, sier du? Hmm. Man bør vel kanskje koke vannet da.

Dette med humle forstår jeg.

Just presis hva jeg mente. ( Var nok litt upresis i første melding....).

Det er dette med tilsetting av vann jeg lurer på ja. Etter gjæring, sier du? Hmm. Man bør vel kanskje koke vannet da.

Dette med humle forstår jeg.

Jeg mener det er det Ringnes, Hansa Borg o.l gjør, dette har nok litt med og utnytte gjæringstankene vil jeg tro.

Jeg ville nok tilsatt rett i gjæringskar til ønsket OG, vil tro det er en litt enklere for oss hjemmebryggere.
Har tilsatt en liter og to et par ganger ved for høy OG men aldri no planlagt high gravity brygging.

Er det noe fordel å gjøre dette etter gjæring? Lavere OG er vel noe gjæren liker.
Under og etter gjæring bør man vel koke vannet for å redusere O2.
Har tilsatt opp til 6l på en std bøtte.

For et stort bryggeri er det en fordel og gjøre det etter gjæring.
Si gjæringstanken har en kapasitet på 1000l, de fyller da opp med høy OG vørter til gjæring. Etterpå tilsetter de f.eks 500l oksygen fritt vann og så står de igjen med 1500l fra en 1000l tank

Sist redigert:
Da skjønner jeg hva du mener med high gravity brewing;)

En ting du må huske på er at humleutbyttet avhenger av vørterstyrken, så dersom du koker en helt annen OG enn hva oppskriften sier må du justere humle i forhold til dette, ikke bare i forhold til endelig sluttvolum etter tilsatt vann. Egner seg neppe veldig for ekstremt humlerike øl av type "Humlehelvete" og lignende... Jeg har laget en APA på denne måten ved at jeg delmesket og kokte ekstrakt i en 10l-gryte og så regnet ut hvor mye vann jeg måtte tilsette for riktig OG. Fungerte forsåvidt fint, er ganske tidsbesparende ift hvor lang tid det tar å få ting på kok, ellers er det ikke så mye å hente, må uansett koke den timålte timen for humling og avkjøling kan evt få noe kjappere.

I hjemmebryggskala skulle jeg tro det er bedre å tilsette vann før gjæring for å gjøre jobben enklere for gjæren. Dersom vannet er nedkjølt på forhånd hjelper det også en del på tiden det tar å kjøle ned vørteren selv om dette stort sett går veldig fort i småskala uansett så lenge man har spiralkjøler eller motstrømskjøler.

Da skjønner jeg hva du mener med high gravity brewing;)

En ting du må huske på er at humleutbyttet avhenger av vørterstyrken, så dersom du koker en helt annen OG enn hva oppskriften sier må du justere humle i forhold til dette, ikke bare i forhold til endelig sluttvolum etter tilsatt vann. Egner seg neppe veldig for ekstremt humlerike øl av type "Humlehelvete" og lignende... Jeg har laget en APA på denne måten ved at jeg delmesket og kokte ekstrakt i en 10l-gryte og så regnet ut hvor mye vann jeg måtte tilsette for riktig OG. Fungerte forsåvidt fint, er ganske tidsbesparende ift hvor lang tid det tar å få ting på kok, ellers er det ikke så mye å hente, må uansett koke den timålte timen for humling og avkjøling kan evt få noe kjappere.

I hjemmebryggskala skulle jeg tro det er bedre å tilsette vann før gjæring for å gjøre jobben enklere for gjæren. Dersom vannet er nedkjølt på forhånd hjelper det også en del på tiden det tar å kjøle ned vørteren selv om dette stort sett går veldig fort i småskala uansett så lenge man har spiralkjøler eller motstrømskjøler.

Hmm. Hva mener du med at "humleutbyttet avhenger av vørterstyrken, så dersom du koker en helt annen OG enn hva oppskriften sier må du justere humle i forhold til dette, ikke bare i forhold til endelig sluttvolum etter tilsatt vann"? Kan du utdype? Hvordan gjør man det i praksis?

Hmm. Hva mener du med at "humleutbyttet avhenger av vørterstyrken, så dersom du koker en helt annen OG enn hva oppskriften sier må du justere humle i forhold til dette, ikke bare i forhold til endelig sluttvolum etter tilsatt vann"? Kan du utdype? Hvordan gjør man det i praksis?
Humleutbyttet går ned jo sterkere vørter du har, så det er ikke bare å doble humletilsettingene og vanne ut til dobbelt volum i etterkant. Du må bruke ekstra humle. Bryggekalkulatorer tar/bør ta hensyn til dette.

Edit: Her er en diskusjon med litt lenker til mer informasjon om emnet.

Tilbake
Topp