Da skjønner jeg hva du mener med high gravity brewing
En ting du må huske på er at humleutbyttet avhenger av vørterstyrken, så dersom du koker en helt annen OG enn hva oppskriften sier må du justere humle i forhold til dette, ikke bare i forhold til endelig sluttvolum etter tilsatt vann. Egner seg neppe veldig for ekstremt humlerike øl av type "Humlehelvete" og lignende... Jeg har laget en APA på denne måten ved at jeg delmesket og kokte ekstrakt i en 10l-gryte og så regnet ut hvor mye vann jeg måtte tilsette for riktig OG. Fungerte forsåvidt fint, er ganske tidsbesparende ift hvor lang tid det tar å få ting på kok, ellers er det ikke så mye å hente, må uansett koke den timålte timen for humling og avkjøling kan evt få noe kjappere.
I hjemmebryggskala skulle jeg tro det er bedre å tilsette vann før gjæring for å gjøre jobben enklere for gjæren. Dersom vannet er nedkjølt på forhånd hjelper det også en del på tiden det tar å kjøle ned vørteren selv om dette stort sett går veldig fort i småskala uansett så lenge man har spiralkjøler eller motstrømskjøler.