Hjälp potentiometer DIY magnetrører

Hej. Har projekt om att bygga en magnetrörare. Har kommit en god bit på väg. Men det var detta med elektroniken som jag inte har på grepp. Önskar ha en potentiometer sån att jag kan regulera hastigheten på 12v pcviften jag använder. Kör med en 12v adapter. Till den som förstår sig på elektro- vilken typ potentiometer kan jag använda? Ohm,W?

Hoppas på hjälp då jag inte vågar mig på detta på egen hand.  :attevar:

Selv kjøpte jeg tre stk slike:
http://www.ebay.com/itm/pc-computer...06?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item2ec9cebfa2
Ellers har du en liten formel her:

You will need to use some simple calculations to find the correct potentiometers for your fans.
Fans are usually 5V, 7V, or 12V. Mine are all 12V fans.
Vf = minimum fan voltage
Vs = power from PSU (power supply), which is 12V for yellow wire and 5V for the red wire
Rf = fan resistance in ohms
Rr = potentiometer resistance needed in ohms
Vf1 = fan voltage, 12V, 7V, or 5V (depends on your computer fans)
Va = fan amps, usually between 0.1 and 0.5 amps

Rf = Vf1/Va

Rr = ((Vs*Rf)/Vf) - Rf
Most of my fans are 230mm fans. The voltage is 12V and 0.16 amps (max 0.28 amps)

Rf = Vf1/Va = 12/0.16 = 75 ohms

Rr = ((Vs*Rf)/Vf) - Rf = ((12*75)/5) - 75 = 105 ohms

Grunnen til at du vil ha noenlunde lik motstand på pot som vifte er at da har du større "oppløsning".

Miguel skrev:
Selv kjøpte jeg tre stk slike:
http://www.ebay.com/itm/pc-computer...06?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item2ec9cebfa2
Ellers har du en liten formel her:

You will need to use some simple calculations to find the correct potentiometers for your fans.
Fans are usually 5V, 7V, or 12V. Mine are all 12V fans.
Vf = minimum fan voltage
Vs = power from PSU (power supply), which is 12V for yellow wire and 5V for the red wire
Rf = fan resistance in ohms
Rr = potentiometer resistance needed in ohms
Vf1 = fan voltage, 12V, 7V, or 5V (depends on your computer fans)
Va = fan amps, usually between 0.1 and 0.5 amps

Rf = Vf1/Va

Rr = ((Vs*Rf)/Vf) - Rf
Most of my fans are 230mm fans. The voltage is 12V and 0.16 amps (max 0.28 amps)

Rf = Vf1/Va = 12/0.16 = 75 ohms

Rr = ((Vs*Rf)/Vf) - Rf = ((12*75)/5) - 75 = 105 ohms

Grunnen til at du vil ha noenlunde lik motstand på pot som vifte er at da har du større "oppløsning".

Tack för svar. Bruker du tre stk til en och samma magnetrörare, i så fall varför?

Neida. Kjøpte en liten bundle. Skulle ha til en liten pumpe i tillegg. Og greit å ha i reserve. Den ene begynte å ryke med en gang.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Tilbake
Topp