Hjelp et par grønne ølbryggere! :)

God kveld alle sammen, førstegangs trådstarter her. Håper dere tilgir meg dersom det jeg lurer på har blitt besvart tidligere.

Vi har lyst å komme i gang med brygging, har kjøpt oss et sett på Finn med en modifisert "Netthandel"-brygger, pluss noen allgrain sett og diverse utstyr vi manglet. Jeg har gjort en del research og vi gleder oss til å komme i gang. Men jeg lurer på om noen kan svare på et spørsmål jeg har angående denne bryggeren vi har kjøpt.

Den har nemlig to brytere, markert med 2000w og 1000w. Hvordan kan vi best utnytte denne effekten under mesking? Burde vi f.eks skru av elementet på 2000w når vi har nådd riktig temp og har startet meskeprosessen (altså bare 1000w for å holde tempen og unngå at det svir seg)? Og burde vi kjøre koking på full pupp?

Samtidig ser jeg folk skriver man burde meske inn 4-5 grader høyere enn mesketemperatur da maltet har romtemp som vil kjøle vannet ned. Skal vi da sette ned settpunktet til ønsket mesketemp etter man har hatt i maltet?

Håper noen med litt erfaring kan komme med gode råd til oss. :)

Mvh Alexander

unnamed.jpg

Velkommen i klubben.
1000 watt holder lenge for å vedlikeholde mesketemperaturen. Mulig maskinen automatisk slår av elementet på 2000 watt når ønsket temp er oppnådd .
Regner med at når du skal ha vørter til kok så er 2000 watt nok når vørter en koker. Sett temperaturen til over 100 grader for at elementet står på hele tiden.
Sett ned temperaturen rett før du har i maltet. Lett å glemme det hvis du gjør det etter du har tilsatt malten.
Lykke til !

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Ove
Tilbake
Topp