Hjelp med Diacetyl

Hei,

Min siste batch ( #7 Dry Irish Stout) ble fatet i går kveld etter 10 dager på gjæringsdunk. Den var ferdig gjæret etter bare fire dager og fikk da stå i ekstra 6 dager for å fjerne eventuelt Diacetyl og annet.
Ser nå at det kanskje var litt lite med 10 dager, dog vanskelig å gjøre noe med det akkurat nå. Tålmodighet har aldri vært min sterke side ;D

Jeg tok SG tre dager på rad med stabil avlesning på 1,011 etter OG på 1,053 (Ja,det er litt høyt for en Dry Stout, men eksperimenterer litt ;)) som vil si omtrent 5,6% ABV. Gjæringen avtok fullstendig etter fire-frem dager og det ble helt stille i gjærlåsen. Det smakte veldig bra samtlige prøvesmakinger frem til fating :skitbra:

I går etter det var på fatet tok jeg ett halvt glass rett fra fatet, jeg merket umiddelbart en bismak av smør og ølet var veldig "glatt". Har aldri kjent en slik smak i mine forrige brygg, men smaken er ikke til å ta feil av.
Det må være diacetyl. Hvorfor jeg ikke kjente den smaken tidligere kan jeg ikke forklare.

Jeg brukte Whitelabs WLP004

WLP004 Irish Ale Yeast
This is the yeast from one of the oldest stout producing breweries in the world. It produces a slight hint of diacetyl, balanced by a light fruitiness and slight dry crispness. Great for Irish ales, stouts, porters, browns, reds and a very interesting pale ale. 
Attenuation: 69-74%
Flocculation: Medium to High
Optimum Fermentation Temperature: 65-68°F
Alcohol Tolerance:  Medium-High

Ser at den produserer diacetyl, men jeg vil ikke kalle det for "slight hint" :)
Slik jeg har forstått det så begynner gjæra å bryte ned diacetyl etter den er ferdig meg å bryte ned sukkeret. Hva betyr "medium-high" alkoholtoleranse? Er det alkoholen som har drept gjæra? Og derfor ikke brutt ned diacetylen?

Det er nok ikkje alkoholen som har drept gjæren, gjæren er nok i livet. Kan vere ein kombinasjon mellom den gjærstammen der og temperatur under gjæringa som gjør at du fikk stort utslag. 

Kva var temperaturforholdene under gjæringa?

Hadde du ein "diacetyl-rast" (heva temperaturen etter 3-4dager. når aktiviteten avtar) ?

Det som og kan være interessant er hvor mange gjærceller du brukte, dvs. hvor stor starter du lagde? Underpitching gir div. bismaker. Men er faktisk litt usikker på om det gir utslag i diacetyl...

Enkelte infeksjoner kan også gi ekstrem diacetyl. Har du brukt StarSan eller noe lignende desinfeksjonsmiddel?

Temperatur: Det kan være lurt å øke temperaturen et par grader mot slutten av gjæringen, uavhengig om man brygger ale eller lager (ved diacetyl-rest på lager økes temperaturen ofte mer, relativt sett). Hvis temperaturen endres under et gjæringsforløp skal den ellers alltid øke, aldri synke. Synker temperaturen i gjæringsforløpet kan gjæren gi seg for tidlig, og dermed teoretisk sett "stenge inn" en del uønskede smaker.

Torvald skrev:
Det er nok ikkje alkoholen som har drept gjæren, gjæren er nok i livet. Kan vere ein kombinasjon mellom den gjærstammen der og temperatur under gjæringa som gjør at du fikk stort utslag. 

Kva var temperaturforholdene under gjæringa?

Hadde du ein "diacetyl-rast" (heva temperaturen etter 3-4dager. når aktiviteten avtar) ?

Hei,

Temperaturene var ikke under kontroll, den sto godt plantet i gjesterommet med omgivelsestemperatur på 18-26 grader. Neste gang skal den i gjæringsskap, bare synd det var fullt av pils denne gangen.
Primærgjæringen var over etter 4 dager og den sto i 6 dager etter dette. Må vel være nok?

Erlendso skrev:
Det som og kan være interessant er hvor mange gjærceller du brukte, dvs. hvor stor starter du lagde? Underpitching gir div. bismaker. Men er faktisk litt usikker på om det gir utslag i diacetyl...

Enkelte infeksjoner kan også gi ekstrem diacetyl. Har du brukt StarSan eller noe lignende desinfeksjonsmiddel?

Temperatur: Det kan være lurt å øke temperaturen et par grader mot slutten av gjæringen, uavhengig om man brygger ale eller lager (ved diacetyl-rest på lager økes temperaturen ofte mer, relativt sett). Hvis temperaturen endres under et gjæringsforløp skal den ellers alltid øke, aldri synke. Synker temperaturen i gjæringsforløpet kan gjæren gi seg for tidlig, og dermed teoretisk sett "stenge inn" en del uønskede smaker.

Hei,

Er ÜberstNazi med star-san' så noe infeksjon tror jeg ikke det er. Og jeg pitchet ihht. Mr.Malty med en starter på 1,2L .
Men tror svaret her er de ustabile temperaturene. Først på 26, så 18 og deretter 24 igjen. Forbannet trønder-sommer med bingotemperaturer.

Det skal også sies at WLP004 har et litt frynsete rykte når det kommer til diacetyl. (Sammen med Ringwood.)

En av kildene: http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=26&t=88487&start=0

Sett ølet på 21-23 grader i 3-5 dager, og se om det hjelper. Mye diacetyl vil kunne ryddes opp i på dette viset eller ved lagring en stund ved romtemperatur.
Som Erlendso skriver, kan man likevel ende opp med mer diacetyl enn ønsket med denne gjærtypen, og det hjelper nok ikke på saken med ustabil gjæringstemperatur. :)

Tilbake
Topp