Finn Berger
Moderator
Jeg kan forsåvidt støtte meg på Charlie Bamforth, som er rimelig følsom for stoffet etter eget sigende. (Han kan ikke gå på kino pga. stanken fra popcornet.) Han påstår at det er diacetyl i tysk pils. Og jeg kjenner det like godt i tysk pils som i norsk - eller nesten like godt. Noen er bedre enn andre. Lederer, f.eks., har ganske lite. Og det som er så sterkt i Urquell er det samme som jeg kjenner som en usmak i så å si all industripils.Jeg har lurt litt på om det ikke er en ubalanse du reagerer på. Norsk industri pils skårer vel generelt ganske lavt på IBU skalan og vil skape en kjip søtlig ubalanse som du kanskje oppfatter som diacetyl? Jeg nekter å tro at det er diacety i samtlige "pils". Jeg merker ihvertfall ikke no
Kinns Murar har så å si ikke noe. Haandbryggeriets versjon av NM-ølet til Jørgen hadde heller ikke noe. Jeg har det ikke i mine pils, og kan ikke si jeg har merka det i noen andre hjemmebryggeres pils, heller.
Det er noe jeg kjenner. Det er én distinkt smak. Marit (LIML) kjenner det også, like godt som meg. Og altså @Petter Mandt . Hvis det ikke er diacetyl - og jeg skal ikke late som om jeg veit at det er det det er - må det uansett være noe som har et navn. Men ingen har kunnet fortelle meg hva det da er og heter.
Bamforth nevner én industripils som var fri for diacetyl, og de brukte en ganske radikal metode for å bli kvitt det: De varma opp ølet til 80 grader og kjørte det deretter - formodentlig etter noe nedkjøling - gjennom kolonner med aktiv gjær. (Ikke spør meg hvordan!) Det var et finsk bryggeri som jeg ikke husker navnet på. Det blei kjøpt opp av Carlsberg (?), som ikke syntes det var verdt å bruke ekstra tid og penger på denne prosedyren.