Hjelp med julebokken 2016

1Morten

Norbrygg-medlem
Tenkte romjulen 2015 vil være en fin tid å sette bokken for 2016, men trenger litt innspill på oppskriften. Første bokk som brygges her på gården, så noen friske øyne hadde vært bra.
Det blir en dobbelbokk med OG 1.077 og IBU 22.

45 % Munich I
45 % pilsner
6,5 % caraamber
3,5 % Carafa Special I

Humler med Northern Brewer på 60 min, og gjærer med wlp 833.

Så hva tror man? Blir det drekkanes? Kommer sikkert ikke opp mot Ringnes sin Julebokk, men om jeg havner i samme gaten er jo det gøy.
 
er ikke noen ekspert på dobbelbock selv, men prøver meg på innspill for moro skyld

Jeg ville ha droppet Carafa for farven, og heller satset på Munich II for mere maltsmak og farve, redusert pils til kanskje 20%
Caramunich i noen få prosenters mengde brukes også for å gi farge og maltpreg i en dobbelbock
 
Sist redigert:
Har brygga Doppelbock med eit slik malt og homle.
Er vell ikkje 100% rett men gødt vart de. Fyrste øl gamlingen likte av de me brygga

Munchener malt (15,0 EBC) Grain 1 57,1 %
Vienna Malt (6,9 EBC) Grain 2 34,3 %
Caramalt (Thomas Fawcett) (29,6 EBC) Grain 3 4,6 %
Carafa III (Weyermann) (1500,0 EBC) Grain 4 3,9 %
Hallertauer Hersbrucker [4,13 %] - Boil Hop 5 7,3 IBUs
Hallertauer Hersbrucker [4,13 %] - Boil Hop 6 5,9 IBUs
Hallertauer Hersbrucker [4,13 %] - Boil Hop 7 2,9 IBUs
 
Sikkert ingen dum ide å kunne ned pilsmaltet i alle fall. tanken var at det skulle bli litt mer lettdrikkelig for fruentimmeret, men hun vil sikkert ikke ha uansett ;)
Carafaen hadde jeg og håpt skulle bidra med litt sjokoladepreg et sted i bakgrunnen av maltsmakene.
 
Jeg ville gått ned til 30 % på pilsnermalten og tilsatt 15 % Crystal. Blir rund i smaken etter litt lagring.
 
Kjør på med mer munich-malt. Jeg har en 10mnd gammel doppelbock på fat nå, som er helt vidunderlig.
Man trenger ikke krystallmalt for å få den gode maltsmaken som en doppelbock trenger. Du trenger bare nok munich.
85% Munich 1
8,5% Pilsner
4% Caramunich
2,5% sjokolademalt.
1.087 OG, 30 IBU. Gjæret med 34/70. Tydelig maltsmak fra munich malten med noter av sjokolade, lakris og mørk frukt. kjempegod!
 
Sist redigert:
Kjør på med mer munich-malt. Jeg har en 10mnd gammel doppelbock på fat nå, som er helt vidunderlig.
Man trenger ikke krystallmalt for å få den gode maltsmaken som en doppelbock trenger. Du trenger bare nok munich.
85% Munich 1
8,5% Pilsner
4% Caramunich
2,5% sjokolademalt.
1.087 OG, 30 IBU. Gjæret med 34/70. Tydelig maltsmak fra munich malten med noter av sjokolade, lakris og mørk frukt. kjempegod!
Det ser digg ut, ja. Brukte du northern brewer humle eller perl/mittelfru kombo?
 
Det er en doppelbock, humla er ikke styggnøye. Brukte tattnang til 30 IBU. 90min humle og kun det.
 
Kjør på med mer munich-malt. Jeg har en 10mnd gammel doppelbock på fat nå, som er helt vidunderlig.
Man trenger ikke krystallmalt for å få den gode maltsmaken som en doppelbock trenger. Du trenger bare nok munich.
85% Munich 1
8,5% Pilsner
4% Caramunich
2,5% sjokolademalt.
1.087 OG, 30 IBU. Gjæret med 34/70. Tydelig maltsmak fra munich malten med noter av sjokolade, lakris og mørk frukt. kjempegod!
Tror du har rett. Munich vil bli betraktelig økt :)
 
Tilbake
Topp