Hjelp med valg av malt.

Hei alle sammen.

Skal brygge i morgen og trenger råd for og få fram en viss smak på ølet.

Opskriften ser så hær ut:
Til ferdig vørter
Amount Item Type % or IBU
5000,00 gm Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 53,30 %
1500,00 gm Munich Malt (17,7 EBC) Grain 15,99 %
1000,00 gm Corn, Flaked (2,6 EBC) Grain 10,66 %
800,00 gm Amber Malt (43,3 EBC) Grain 8,53 %
800,00 gm Barley, Flaked (3,3 EBC) Grain 8,53 %
100,00 gm Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 1,07 %
100,00 gm Special B Malt (354,6 EBC) Grain 1,07 %
80,00 gm Black (Patent) Malt (985,0 EBC) Grain 0,85 %
25,00 gm E.K.G [5,60 %] (60 min) Hops 10,9 IBU
30,00 gm E.K.G [5,60 %] (Dry Hop 3 days) Hops - 
40,00 gm Target [11,00 %] (30 min) Hops 26,2 IBU

Laget en 1/20 versjon av den i kveld for og få en smak av vørteren om noe manglet, og det gjorde det.
Jeg prøver og få fram en kjeks aktig smak med mye toffe smak og, jeg har så og si fått det til men vil gjærne få enda bedre fram en kjeks aktig smak.

Noen gode råd, noe jeg kan øke eller minske på?
 
bytt ut maisen og erstatt det med pale malt. Husk at det er mange smaker som først egentlig trer fram etter at ølet er ferdiggjæret.
 
Det skal jeg gjøre.
Men tror du den ønskede smaken vil komme mere fram etter den er gjæret ut, eller tror du det kan ha noen hensikt og øke litt på mengden Amber malt?
 
Hvor mange liter skal du brygge? Jeg liker amber malt veldig godt, men den kan gi et realtivt markant røstig preg, så jeg ville ikke nødvendigvis brukt mer enn det du gjør her. Forresten, så kan du godt bytte ut byggflakene også med pale malt, om du ønsker mer smak. Byggflak tilfører kanskje litt munnfølelse, men, i likhet med maisen, ikke noe videre smak.
 
Jeg skal brygge 20 liter. Blir vel en form for barley vine det her.
Ideen bak flaket bygg og mais var vel og gi det hele ett korn preg og litt munn følelse, dette siden jeg prøver og lage toffe kjeks smak på ølet, prøver samtidig og styre mest mulig unna og få for mye rosin aktig preg.
Du har jo mange vellyket sterk øl på baken Gahr så her vil jeg selfølgelig lytte på deg  :skitbra: og hvis du mener det er lurt og kvitte seg med det vil jeg selfølgelig gjøre det.

Har virkelig fått blo på tann etter old alen jeg laget for litt siden  :sikle og er inne i en sterk øl periode kan man vel si.
 
Det var da vanvittig mange typer malt og korn du tenkte å bruke i ølet ditt. Det kan nok bli godt, men det blir kanskje litt som mat med alskens krydder på, uten å ha noe særpreg. Jeg ville nok ha begrenset antall typer til 3-4. Husk, Barley wine kan man også lage med 100% pale malt ;D
 
He He  :D har ventet på dette svaret.

Er ikke helt en barley vine jeg prøver og oppnå her men det er vel det nermeste øltypen jeg kunne samenligne det med.
Har erstattet påde mais og flaket bygg med maris oter.
Men det er faktis ganske nøye tenkt igjennom (tror jeg) i forrhold til de forskjeldige smakene jeg vil ha fram.
Er selv fann av det enkle, altså begrense meg med spesialmalten.

Men som sagt så er dette et forsjøk på og få en tydlig karakter av kjeks fram og en god rund toffe lignende smak.

Så dette er hva jeg tenkte bak hver spesial malt type


1500,00 gm Munich Malt (17,7 EBC) Grain 15,99 %    For og gi mere malt smak og litt toffy smak
1000,00 gm Corn, Flaked (2,6 EBC) Grain 10,66 %      ble droppet etter råd fra Gahr
800,00 gm Amber Malt (43,3 EBC) Grain 8,53 %        For og gi en røstet smak
800,00 gm Barley, Flaked (3,3 EBC) Grain 8,53 %        ble droppet etter råd fra Gahr
100,00 gm Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 1,07 %  Gir litt kaffe preg
100,00 gm Special B Malt (354,6 EBC) Grain 1,07 %    Få fram enda mere toffy og litt rosin
80,00 gm Black (Patent) Malt (985,0 EBC)                  for og få enda dypere røstet smak

Jeg håper vhærtfal att dette skal stemme med det ferdige resultatet, står og koker på plata nå  :brygging:

Men skal bruke tørrgjær og lurer på hvem som er best egnet av Sabrew S-33, T-58 eller Safel S-04
 
Ok. litt til: Erstatt 300 g av amber-malten med Special B. 100 g av sistnevnte vil forsvinne med såpass store mengder ristet malt som du fører opp her.
 
Oj oj, litt sent nå.  :eek: står allerede og koker. Mener du det er for mye ristet! håper ikke det blir helt dominerende da.

Har du forslag av hvem tørrgjær som passer best Gahr?
 
Slapp av, det blir sikkert bra. Tror du får en flott porter ut av dette. Jeg ville absolutt gått for S-04.
 
Men tåler S-04 og gjæres med så høy Og, tenker da på utgjæringa? har tidligere opplevd att den kan stoppe ved litt høyere alkohol% eller er det bare en innbildning jeg har?
Er jo ikke en porter jeg prøver og oppnå!
 
Tilbake
Topp