Hjelp! Rhizomene mine spirer!! (recap)

Ser at dette temaet har vært behandlet i en tidligere tråd fra 2012, men tillater meg å starte en ny siden det sikkert er mange som har høstet erfaringer med dyrking av humle siden den gang.

Jeg mottok seks ulike humlerhizomer fra essentially hops i januar. Gravde dem ned i en stor potte med jord og satte den mørkt og kjølig i kjelleren for å vente på lysere tider og spiring utendørs. Men ikke mørkt og kaldt nok, tydeligvis. Etter ikke særlig lang tid begynte de å spire, og nå har det poppet opp nærmere 20 lysegrønne stilker hvorav den største allerede er drøyt 20 cm høy.

Så er selvsagt problemet at det er for tidlig å plante dem ute, men samtidig vil jeg ikke ha zombieplanter som har hatt oppveksten sin i en mørk kjeller og kollapser når de blir utsatt for vær og vind når de settes ut ca april.

Noen tips til hva/hvordan gjør man for å bevare dem best mulig i mellomtiden?

Ser f.eks. for meg at de snart kommer til å være interessert i å ha noe å klatre i, siden det ligger i deres natur. Jeg kan selvsagt sette noen små espaldier og klatretråder i potta, men hvis de knytter seg for sterkt til disse blir det fort en vanskelig løsrivelsesprosess når de skal plantes ute. Tips/tanker?

Har ikke så mye peiling på humle, men hvis de oppfører seg som de fleste andre vekster så ville jeg fortsatt holdt dem kalde, men gitt dem lys.

Det er ikke så lett i praksis, men hvis du får tak i vekstlys så er det den beste løsningen. Da vil de ikke vokse så mye på høyden, men vil bli kraftige og klar for utplanting. I teorien...

Jeg vet ikke hvor du bor, men det er snart mars, så det er ikke så lenge til våren.

Du fikk meg til å springe ned i kjelleren for å sjekke rhizomene jeg kjøpte rundt juletider. Heldigvis ingen tegn til spiring. Fylte en liten plastkasse med først lecakulr, så fuktig blomsterjord. Tredde en søppelsekk rundt og satte det i et kjøleskap.
Får håpe du bor nære kysten. Da er det som sagt ikke så lenge til du kan plante de ut.

Tilbake
Topp