Holdbarhet for humle i frys

gle1

Norbrygg-medlem
Har fått tilgang til en hel del humle som har ligget i frysen. Hvor gamle de er, og hvor lenge de har ligget åpnet er ukjent. De har nok ligget der i 9-16 måneder. Hva kan jeg forvente av aroma og bitterhet?

Ang IBU så finnes det kalkulatorer som kan estimere AA-nivået, f.eks. er det en i BeerSmith.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det vi taper av alfasyre varierer en god del med hva slags humlesort det er, men et snittap på alfasyre pr. år er 15%, tror jeg, om humla er oppbevart i fryseren.

Sist redigert:
Har fått meg en sånn vacuumpakker fra OBH Nordica, så alle humlepakkene blir vacuumert igjen rett etter bruk og lagt i kjøleskapet igjen.
Vet ikke om de burde legges i fryseren i stedet, selv om de åpnes igjen for en ny runde i løpet av 1-2 måneder?

Har fått meg en sånn vacuumpakker fra OBH Nordica, så alle humlepakkene blir vacuumert igjen rett etter bruk og lagt i kjøleskapet igjen.
Vet ikke om de burde legges i fryseren i stedet, selv om de åpnes igjen for en ny runde i løpet av 1-2 måneder?

Spiller neppe noen stor rolle når du skal bruke dem så snart. Vakumpakking er i alle fall veldig bra - men plast er ikke optimalt hvis du skal oppbevare humla over lang tid. (Det blir jo mye billigere å kjøpe inn større kvanta.) Skal du oppbevare over lengre tid, er fryseren tingen - og så kaldt som mulig, også.

Dette er bare teoretisk lærdom; jeg har ikke noen erfaring med å gjøre det på ulike måter:). Jeg forsegler posene så godt jeg kan med tape, og putter dem i fryseren. Og det ser ut til å fungere greit; humla holder seg i alle fall grønn og fin i lang tid, og det er det eneste jeg har å gå etter.

Putter resthumla i den originale aluminum/plast forpakninga i en ny plastpose som vacuumeres, med label synlig, og merkes med hvor mye det er igjen - sånn ca. :)

Gjør omtrent som @Rune Kallhovd , men sluttet med å oppbevare i den originale pakningen av alu, da jeg ikke følte det ble like lufttett. Mulig alu-posen mottvirker dette.

(Hadde nettopp opptelling i fryseren. Blir noen sorter etter hvert, ja....)

Gjør omtrent som @Rune Kallhovd , men sluttet med å oppbevare i den originale pakningen av alu, da jeg ikke følte det ble like lufttett. Mulig alu-posen mottvirker dette.

(Hadde nettopp opptelling i fryseren. Blir noen sorter etter hvert, ja....)
Originalpakningen med resterende humlepellets går jo oppi en ny vacuumpose som vacuumeres/forselges igjen. Kan ikke skjønne hvordan dette påvirker lufttettheten? ;)

Jeg har inntrykk av at humla holder seg ganske godt i fryseren når jeg bare taper igjen originalalu'n godt. Så med vakumpakker i tillegg må det da bli bra? Jeg ville ikke bekymre meg veldig.

Det blir fort mange sorter, ja:). Jeg prøver å begrense meg til noen få, men likevel ... merkelig nok kan man ikke bruke bare East Kent Golding til alt:oops:.

Hadde en slump EKG i fryseren, men måtte supplere. Brygg Selv var tomme for EKG, så da ble det Goldings, og nok en sort....

@JEG Litt off topic, men hvis du er av de EKG-avhengige må du hjelpes: Jeg bestilte fra Vestbrygg for en stund siden. Kjempegreit.

• Like
Reaksjoner: JEG
Tilbake
Topp