Har fått tilgang til en hel del humle som har ligget i frysen. Hvor gamle de er, og hvor lenge de har ligget åpnet er ukjent. De har nok ligget der i 9-16 måneder. Hva kan jeg forvente av aroma og bitterhet?
Det vi taper av alfasyre varierer en god del med hva slags humlesort det er, men et snittap på alfasyre pr. år er 15%, tror jeg, om humla er oppbevart i fryseren.
Har fått meg en sånn vacuumpakker fra OBH Nordica, så alle humlepakkene blir vacuumert igjen rett etter bruk og lagt i kjøleskapet igjen.
Vet ikke om de burde legges i fryseren i stedet, selv om de åpnes igjen for en ny runde i løpet av 1-2 måneder?
Har fått meg en sånn vacuumpakker fra OBH Nordica, så alle humlepakkene blir vacuumert igjen rett etter bruk og lagt i kjøleskapet igjen.
Vet ikke om de burde legges i fryseren i stedet, selv om de åpnes igjen for en ny runde i løpet av 1-2 måneder?
Spiller neppe noen stor rolle når du skal bruke dem så snart. Vakumpakking er i alle fall veldig bra - men plast er ikke optimalt hvis du skal oppbevare humla over lang tid. (Det blir jo mye billigere å kjøpe inn større kvanta.) Skal du oppbevare over lengre tid, er fryseren tingen - og så kaldt som mulig, også.
Dette er bare teoretisk lærdom; jeg har ikke noen erfaring med å gjøre det på ulike måter. Jeg forsegler posene så godt jeg kan med tape, og putter dem i fryseren. Og det ser ut til å fungere greit; humla holder seg i alle fall grønn og fin i lang tid, og det er det eneste jeg har å gå etter.
Putter resthumla i den originale aluminum/plast forpakninga i en ny plastpose som vacuumeres, med label synlig, og merkes med hvor mye det er igjen - sånn ca.
Gjør omtrent som @Rune Kallhovd , men sluttet med å oppbevare i den originale pakningen av alu, da jeg ikke følte det ble like lufttett. Mulig alu-posen mottvirker dette.
(Hadde nettopp opptelling i fryseren. Blir noen sorter etter hvert, ja....)
Gjør omtrent som @Rune Kallhovd , men sluttet med å oppbevare i den originale pakningen av alu, da jeg ikke følte det ble like lufttett. Mulig alu-posen mottvirker dette.
(Hadde nettopp opptelling i fryseren. Blir noen sorter etter hvert, ja....)
Originalpakningen med resterende humlepellets går jo oppi en ny vacuumpose som vacuumeres/forselges igjen. Kan ikke skjønne hvordan dette påvirker lufttettheten?
Jeg har inntrykk av at humla holder seg ganske godt i fryseren når jeg bare taper igjen originalalu'n godt. Så med vakumpakker i tillegg må det da bli bra? Jeg ville ikke bekymre meg veldig.
Det blir fort mange sorter, ja. Jeg prøver å begrense meg til noen få, men likevel ... merkelig nok kan man ikke bruke bare East Kent Golding til alt.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.