Holdbarhet Humle

ØlBelge

Norbrygg-medlem
Hei,
Var innom Bryggselv for en uke siden og kjøpte litt humle. Ser nå at pakken med Mosaic er høstet i 2012. Hvor lenge regner man med at humle skal holde seg fin? Spørsmålet er vel egentli, burde jeg klage på den?

Vakumpakket og kald holder den lenge. Taper seg nok litt. Klage vil ende med en annen type humle, de har neppe noe nyere uansett. All humle jeg har kjøpt har vært høstet for minst ett år siden.

Trodde ferske pellets så lysere ut i fargen?
At de blir mørkere jo dårligere oppbevart de har vært?

Synes faktisk at en nyåpnet pakke er ganske lys. Har vært litt varierende type til type men overall så synes jeg lys humle lukter best, synes at du får litt smør-aktig lukt, og mindre lukt jo mørkere de blir. Forskjellige humletyper har nok varierende nyanser, men dog.

Etter at jeg fikk meg vakuumpakker så er de lysere mye lengre, vakuumpakker og fryser i -30C.

Kan jo veldig godt være jeg er på bærtur bak et mål, men det er det jeg har lagt merke til.

Humlekongler er jo egentlig ikke spes mørke.

Hvis humla kun skal brukes til bitterhet, hvor nøye er det med ferskheten da? Har en forseglet pakke fra et ferdigsett som har ligget et år
i matbod. Tenkte å bruke den som bittherhumle i neste brygg for å bli kvitt rester.

Tilbake
Topp