Holdbarhet på corneliusfat.

Hei.
Jeg skal ha 30 årslag og har brygget rundt 100 liter øl i 4 omganger. Har brygget bare pale ale med alkoholinnhold rundt 5-6%. Jeg har brukt corneliusfat. Laget skal være 27 mars, men det hadde vært fristende å smakt på ølet før jeg serverer dette. ;) Derfor lurer jeg på hvor lenge det holder seg i fatene etter att jeg har begynt å tappe ifra dem. :biersmile:
Hilsen Jørn
 
Bare fornuftig å smake, så lenge du husker å spare noe til 27/3. Ølet skal holde seg fint det, ihvertfall så lenge de står med trykk på Cornelius-fatene.
 
Enig i det Yngwie sier, men det skader ikke å sørge for at slangen og koblinger er desinfisert og at ølet gjerne oppbevares kaldt. I øleskapet holder ølet seg godt over lang tid, gitt at fatet får sjansen til å stå lenge nok før det er tomt. ;)
 
Takker for svar ;D
Da er det bare å sette igang med smaksprøver. Det er første gang jeg har brygga med fat så det blir spennende. Det eneste jeg har tenkt litt på er att jeg har karbonert naturlig, rørene som går på uttapping er helt i bunn, blir det problem med bunnfall i tappinga da?  :jaha:
 
Tror ikke det skal være ett problem.
Har selv kun karbonert kunstig på fatene siden jeg synes det er den enkleste og greieste metoden.

Under ettergjæringen formerer gjærcellene seg minimalt om de i det heletatt formerer seg, så det dannes ikke mye mer partikler i ølet enn det som allerede er der.
Med erfaring fra flasker ser jeg att nå når jeg venter til ølet stortsett er klart på dunken før jeg tapper det, kan jeg ende opp med ett ubetydelig støvlag av bunnfall på flaskene, regner med det samme vil gjelde for fat.
 
vær oppmerksom på at bunnfallet hvirles lettere opp når det er lite på fatene kontra fulle fat.  Om du skal frakte fatene før bruk, så er det en fordel å frakte de i god til til tappe området. eller du kan tappe om til et nytt fat før transport.

Torga
 
Hvis du har karbonert naturlig så er det sikkert litt mere gjær i bunnen enn ellers. Selv om du ville tappe det ut så får du bare ut gjæren som ligger nærmest stigerøret i bunnen. Så da blir det som Torga sier: frakt i god tid. Tenkte du tilfeldigvis å delta med ølet i NM? :)
 
Det var godt å høre. Da blir det prøvesmaking i helga:) Jeg har tappet opp ca en kasse med flaskeøl, så da har jeg meldt meg på NM. Tenkte det kunne være litt artig. Er rimelig fersk i gamet men da har jeg mulighet til å få både positiv og negativ kritikk på ølet mitt trenger litt faglig innputt på brygginga ;D
 
Tilbake
Topp