Holdbarhet på tilsetningstoffer og humle

gle1

Norbrygg-medlem
Jeg har hatt en lengre pause fra bryggingen, men planlegger å ta det opp igjen nå. Gikk igjennom det jeg hadde nå. Er det noe håp å kunne bruke følgende:
- Brewers Clarex, best før 08/2020
- FermCap, best før 02/2017
- White Labs WLN1000, best før 08/2020
- Spraymalt, best før 09/2020
- Kalsiumssulfat, best før 11/2019
- Kalsiumklorid, best før 06/2020
- Kalsium, best før 09/2018
- Diverse humle som har ligget i fryseren siden 2017. Noe er vakumpakket, noe er kun forseglet i orginalpose.
 
Jeg har hatt en lengre pause fra bryggingen, men planlegger å ta det opp igjen nå. Gikk igjennom det jeg hadde nå. Er det noe håp å kunne bruke følgende:
- Brewers Clarex, best før 08/2020
- FermCap, best før 02/2017
- White Labs WLN1000, best før 08/2020
- Spraymalt, best før 09/2020
- Kalsiumssulfat, best før 11/2019
- Kalsiumklorid, best før 06/2020
- Kalsium, best før 09/2018
- Diverse humle som har ligget i fryseren siden 2017. Noe er vakumpakket, noe er kun forseglet i orginalpose.
Jeg trur du greit kan bruke alt - med et forbehold for de åpna humleposene. Enzymene har jeg blitt fortalt at ikke skal være noe problem, og humle i lukka poser, oppbevart i fryser, holder leeenge. Saltene holder til lenge -veldig lenge:p! - etter at alle vi her på forumet har lagt inn årene. Sprymaltet er antakelig helt kurant, men om det ikke er så mye, kan du jo reservere det til bruk i startere. Gjærnæringa har jeg vondt for å tru at blir for gammal med det første.

Og hei; flott å se deg tilbake i brygginga - og her på forumet - igjen:).
 
Sist redigert:
Ville ha kjøpt ny bitterhumle uansett, alfasyren taper seg selv om det er vakumert og fryst. Om du kan bruke humla til smak og aroma må du bruke sansene dine til. Er den gulna og lukter dårlig så kaster du den og kjøper ny. Ville hvertfall ha sjekka det et par dager før bryggedag slik at du fikk planlagt å kjøpe ny om det behøvdes.
 
Ville ha kjøpt ny bitterhumle uansett, alfasyren taper seg selv om det er vakumert og fryst. Om du kan bruke humla til smak og aroma må du bruke sansene dine til. Er den gulna og lukter dårlig så kaster du den og kjøper ny. Ville hvertfall ha sjekka det et par dager før bryggedag slik at du fikk planlagt å kjøpe ny om det behøvdes.
Skal en tru det en leser, så er en del av den humla vi kjøper, allerede alvorlig svekka lenge før vi får mulighet til å kjøpe den. (Det er visst ganske stor variasjon mellom ulike humletyper.) Det der er jeg skeptisk til. Noe tap skjer sikkert, men jeg har brukt 5 år gammal humle uten å merke at det blir gæli. Og det har ikke vært tegn til gulning eller svak/dårlig lukt.

Jeg snakka med gutta på Strømmen, som hadde snakka med noen med peil, og de sa at det var voldsomt overdrivi dette med at humla må være så fersk - gitt at den var behandla og oppbevart riktig. (Jeg har en liten og småguffen følelse av at det kan variere etter hvem vi kjøper humla fra.) Bryggselv sier jo at de ikke trenger å merke de fine posene sine med høstingsår en gang, fordi den holder seg så godt at det ikke spiller noen rolle. (Dem om det; jeg vil gjerne ha den info'en lettest mulig tilgjengelig.)

Men ja; det er en god ide å sjekke gamle poser i god tid:).
 
Men ja; det er en god ide å sjekke gamle poser i god tid:).
Klart det. Jeg holder grei rotasjon på varelageret så humla blir ikke eldre enn 2 år vanligvis. Men er ganske rigid på det at pelletsen skal lukte friskt og ha fin farge før den går i ølet - tar ikke sjansen på å spolere en bryggedag på grunn av dårlige ingredienser.

Godt mulig at man fint kan bruke flere år gammel humle. Kanskje man kunne tatt en test, brygget f.eks klone av Murar med Magnum 2020 og Mittelfruh 2020 vs Magnum 2016 og Mittelfruh 2016 fra Petit? Burde jo merke forskjell på det.
 
Klart det. Jeg holder grei rotasjon på varelageret så humla blir ikke eldre enn 2 år vanligvis. Men er ganske rigid på det at pelletsen skal lukte friskt og ha fin farge før den går i ølet - tar ikke sjansen på å spolere en bryggedag på grunn av dårlige ingredienser.

Godt mulig at man fint kan bruke flere år gammel humle. Kanskje man kunne tatt en test, brygget f.eks klone av Murar med Magnum 2020 og Mittelfruh 2020 vs Magnum 2016 og Mittelfruh 2016 fra Petit? Burde jo merke forskjell på det.
Problemet med sånne tester er at det er flere variabler enn bare alder som påvirker. Men det er klart; IBU er målbart, og jeg tar alltid høyde for at det som står på pakka ikke er det jeg får når humla begynner å bli litt gammal. Når det gjelder aromastoffene, veit jeg ikke. Noen av dem får jo til og med sterkere virkning med alderen - men det er sjølsagt unntak.
 
Problemet med sånne tester er at det er flere variabler enn bare alder som påvirker.
Ja, det er klart. Brygget en knallgod "Murar" i fjor med 2018 humle, årets med 2019 humle nådde ikke helt opp, men det kan jo være andre ting ja. Endret fra W34/70 til Diamond, så var det vel også Best malt i år, og Avangard i fjor. Som du sier, flere variabler.
Men det er klart; IBU er målbart, og jeg tar alltid høyde for at det som står på pakka ikke er det jeg får når humla begynner å bli litt gammal.
Har jeg noe som er over året siden jeg kjøpte, og hvertfall hvis åpnet så er jeg raus med mengden. Aldri blitt for bittert av den grunn.
Når det gjelder aromastoffene, veit jeg ikke. Noen av dem får jo til og med sterkere virkning med alderen - men det er sjølsagt unntak.
Kunne kanskje vært et eksperiment dersom noen ofrer tid og arbeid på å brygge et øl med 2016 humle. Tror ikke jeg gidder. :beercheers:
Kasta nylig nesten et kilo med Centennial som hadde punktert pose og var blitt gul. Det lukta sure sokker når jeg klipte opp emballasjen.
 
Ja, det er klart. Brygget en knallgod "Murar" i fjor med 2018 humle, årets med 2019 humle nådde ikke helt opp, men det kan jo være andre ting ja. Endret fra W34/70 til Diamond, så var det vel også Best malt i år, og Avangard i fjor. Som du sier, flere variabler.

Har jeg noe som er over året siden jeg kjøpte, og hvertfall hvis åpnet så er jeg raus med mengden. Aldri blitt for bittert av den grunn.

Kunne kanskje vært et eksperiment dersom noen ofrer tid og arbeid på å brygge et øl med 2016 humle. Tror ikke jeg gidder. :beercheers:
Kasta nylig nesten et kilo med Centennial som hadde punktert pose og var blitt gul. Det lukta sure sokker når jeg klipte opp emballasjen.
Gamle Bryggeland hadde en bedrøvelig praksis med oppbevaring av humla. Jeg kjøpte noe der som svarte til den beskrivelsen. Er farge og lukt ikke friskt, er det bare å hive. Spørsmålet er om det er bra nok så lenge det er grønt og lukter greit. Det er forsåvidt det jeg går ut fra.
 
Lag en humle The før bryggestart, så får du en grei indikasjon sammen med lukt og visuell bedømming
Gammel humle kan gis bort på forumet for dem som trenger det (les Petter over )
 
Jeg trur du greit kan bruke alt - med et forbehold for de åpna humleposene. Enzymene har jeg blitt fortalt at ikke skal være noe problem, og humle i lukka poser, oppbevart i fryser, holder leeenge. Saltene holder til lenge -veldig lenge:p! - etter at alle vi her på forumet har lagt inn årene. Sprymaltet er antakelig helt kurant, men om det ikke er så mye, kan du jo reservere det til bruk i startere. Gjærnæringa har jeg vondt for å tru at blir for gammal med det første.

Og hei; flott å se deg tilbake i brygginga - og her på forumet - igjen:).
Takk for svar. Kjekt å være tilbake. Herlig å se nerdenivået her på forumet igjen :)

Lag en humle The før bryggestart, så får du en grei indikasjon sammen med lukt og visuell bedømming
Gammel humle kan gis bort på forumet for dem som trenger det (les Petter over )
Gode poeng. Får se hvor mye jeg legger i det mtp. å lage te. Men godt forslag å gi det bort for de som ser andre behov enn meg :)
 
Lag en humle The før bryggestart, så får du en grei indikasjon sammen med lukt og visuell bedømming
Gammel humle kan gis bort på forumet for dem som trenger det (les Petter over )
Da ville jeg hatt en kopp laga på en ny utgave av samme humle til å sammenligne med. Jeg hadde ikke hatt snøring på hva jeg skulle vente.
 
Tilbake
Topp