Honning og peated malt i stout/porter

Har planer om en porter/stout på rundt 10%, OG rundt 1.105

Tilfører honning (lynghonning) noe særlig til brygget smaksmessig? Tenkte rundt 500g

Og peated malt, vil 1,7% være for mye?

Om du koker honningen 5 min eller kortere vil den gi litt smak fra seg, koker du den lengre (15+ min) vil det bare tilføre sukkerinnhold men ingen smak.
1,7% Peated malt er absolutt ikke for mye.

Er ikke det et rart utgangspunkt? Om du tar en krukke med honning og koker den i 16 minutt, så smaker den ingenting?

andersreve skrev:
Er ikke det et rart utgangspunkt? Om du tar en krukke med honning og koker den i 16 minutt, så smaker den ingenting?

Nei

Jo lengre du koker honning jo mer forsvinner smak

Det er vel ingen absolutt grense for når honningen gir smak eller ikke, men aromaene i honning fordamper veldig lett bort. Når jeg lager mjød, tilsetter jeg honingen i vann som holder 50-60 grader, rører rundt og kjøler ned. Ingen koking eller pasteaurisering nødvendig. Så i øl ville ha tilsatt under kjøling for å bevare smaken av honningen.

Det er jo fullt mulig å erstatte primingsukkeret med honning uten å risikere flaskebomber så lenge en regner ut mengdene korrekt.

Marius.H.Steen skrev:
Det er jo fullt mulig å erstatte primingsukkeret med honning uten å risikere flaskebomber så lenge en regner ut mengdene korrekt.
Ja, selvsagt, men likevel blir det ikke mye honning. Har aldri brygget med honning før, så jeg vet ikke hvor mye som må til for å gi et smaksbidrag. Selv om mjød er 100 % honning, så smaker det ikke intens honning likevel (med mindre det er en meget søt mjød).

Interessant. Hva er omregningsfaktoren mellom sukker og honning, eller hvor mange gram bruker du i 0,5 l ?

Hvordan tilsetter du honningen? Varmer opp?, med sprøyte?

xistein skrev:
Interessant. Hva er omregningsfaktoren mellom sukker og honning, eller hvor mange gram bruker du i 0,5 l ?

Hvordan tilsetter du honningen? Varmer opp?, med sprøyte?

Trur jeg brukte 3 spisekjeier på pr. 3 liter. Blandet med litt kokende vann. Dette blei gjort på en ipa. Ble bra ;)

Brygget denne i helgen, hadde 20 liter i hvert kar og 10+ liter leftover (gjæringsspann fra europris). I dag var det oppvask, alle spannene hadde spydd utover gulvet.. OG: 1.105, og oxygen 2 ganger, ved start og etter 20 timer. Jeg har top-croppet avfall etter 12 timer, og deretter topcroppet jeg gjær i store mengder. Jeg mistet totalt ca. 10% av hvert gjæringsspann pga overflow av en annen verden.

Jeg tilsatte 450g honning i ett spann (à 18-20 liter avhengig av skum) for å se hva det utgjør. Dette skal lagres på cognac-marinerte franske eikechips medium roast.

Etter den formidable gjæringen skal det bli spennende å se hva 450g honning har å si for smaken!

Tilbake
Topp