Høste gjær fra ripslikør som gjærer

Hei alle sammen

Madammen lagde en ripslikør i sommer og tok litt vodka og blandet med MASSE rips fra hagen. Dette ble en tjukk grøt, og det viste seg at det var noe gjær på ripsen. Dette fant hun ut da hun åpnet flaska (sprettkork), umiddelbart etterfulgt av et stort smell og korka fløy tvers over rommet. Ser at det bruser litt i likøren. Den er tydeligvis såpass alkoholsvak at gjær kan leve etter at den har blitt blandet med så mye rips og ripsvann eller hva du nå vil kalle det.

Det jeg lurer på er om det er mulig å høste noe av dette for bruk i ølbrygging. Jeg vet det er gjær i likøren, kan jeg bruke denne i en starter på noen måte, og i så fall hvordan?
 
Faren min laget mye vin før, og fra han har jeg hørt at ripsvin vanligvis ikke skal tilsettes gjær, siden bæret i seg selv inneholder en del gjær. i prinsippet skulle man da få et øl til å gå på ripsbær (via en starter)… hvor godt det blir er en annen sak, kanskje noen som vet mer om det enn meg?
 
Det er vel en villgjær tilstede, men hva slag type, det veit jeg ikke. Du kan jo ta kontakt med en mikrobiolog i ditt nærsamfunn og spørre om hva slags villgjær som er naturlig tilstede der dere bor.

Jeg ville gjort det for vitenskapens skylder. Lag en 10liter, kanskje følge en surøl-oppskrift. :)
 
Det er vel en villgjær tilstede, men hva slag type, det veit jeg ikke. Du kan jo ta kontakt med en mikrobiolog i ditt nærsamfunn og spørre om hva slags villgjær som er naturlig tilstede der dere bor.

Jeg ville gjort det for vitenskapens skylder. Lag en 10liter, kanskje følge en surøl-oppskrift. :)
Får lete etter en mikrobiolog da:)
Men hvordan kan jeg høste gjæren i store nok kvanta for å lage en liten batch? Høste fra likøren på et vis ved hjelp av starter? Eller vente til rips-sesongen igjen og hive masse bær oppi?
 
Får lete etter en mikrobiolog da:)
Men hvordan kan jeg høste gjæren i store nok kvanta for å lage en liten batch? Høste fra likøren på et vis ved hjelp av starter? Eller vente til rips-sesongen igjen og hive masse bær oppi?
dyrke opp i flere steg med starter fra det som finnes i likøren? evt ta av en liter vørter neste gang du brygger og gjære det med det som finnes i likøren, og se om det blir drikkbart. Så har du første "steg" i en starter, og får prøvesmakt og se om det er en suksess uten så alt for mye arbeid..
 
Tilbake
Topp