Høstet gjær - infisert?

cjohansen

Norbrygg-medlem
For et par uker siden høstet jeg gjær fra en gjærende IPA med såkalt "top cropping" - 24 timer etter pitch skummet jeg "møkkete" krausen (altså med humlerester og proteinslagg), 24 timer etter det igjen skummet jeg ny, frisk krausen over i et kokt glass og toppet opp med avkjølt kokt vann. Etter å ha lettet på trykket et par ganger roet det seg ned, og jeg satte glasset i en pose i kjøleskapet.

Glasset er et gammel olivenglass som er grundig vasket og kokt, men det viser seg at det ikke blir 100% tett - blir det nok trykk inni glasset så renner det litt ut. Jeg fylte glasset så det hadde topp, og trykket lokket på for å unngå alt av luft.

I dag så jeg at det hadde lekket litt, men gjæren lå pent samlet på bunnen, med klart fint vann over, sånn som White Labs-rørene ser ut, bare i større skala. Jeg tok glasset ut, tørket det av og skifta pose. Jeg lettet også på lokket for å slippe trykket. Etter noen få minutter begynte gjæren å røre på seg og gikk inn i en skikkelig stormgjæren med krausen på topp og det hele. Veldig snålt, ettersom den fortsatt holder ~5 grader (og dette er en London Ale III, altså en ale-gjær). Har jeg fått andre gjester i glasset mitt? Eller kan den lille bevegelsen i glasset mens jeg rengjorde det forklare den plutselige aktiviteten? Har aldri sett et WL-rør gjøre noe sånt... Gjæren lukter helt fint og ser forsåvidt også bra ut.

Vedlegg

• 2014-06-17 20.56.51.jpg
    2014-06-17 20.56.51.jpg
    180 KB · Sett: 132
  • 2014-06-17 20.57.12.jpg
    2014-06-17 20.57.12.jpg
    210,1 KB · Sett: 108
  • 2014-06-17 20.57.32.jpg
    2014-06-17 20.57.32.jpg
    215,6 KB · Sett: 103
Du bør ikke skru lokket igjen før du er helt sikker på at all aktivitet er over. Er nok bare frigjøring av CO2.

Når man top cropper etter to døgn blir det gjerne med litt vørter som ikke er ferdig utgjæret ennå. Denne vil naturligvis gjære videre på glasset, om enn litt treigt pga temperaturen. Hvis det ser ut som at du har en ren og fin slurry så er det nok ikke noe å bekymre seg for.

Tilbake
Topp