Høy FG, hvor mye sukker til ettergjæring?

Brygget mitt har sluttet å gjære med noe høy FG. 1025 (Samme FG målingene heile siste veka, OG1070). Og skal no ha det på flasker. Spørsmålet er, hvor mye sukker + vann (til lake) skal jeg bruke? Det er vel ikke så lurt å tilsette for mye av det siden FG er så høg? Det er 19 liter av dette brygget.
 
Hvilken oppskrift bruker du?
Hvist du bruker ekstrakt, er det mange som sliter med å gjære helt ut.
Hvilken temp gjærer du på?
Du kan muligens flytte brygget til ett varmere rom for å sette liv i gjæren igjen, du kan også prøve å forsiktig bevege gjæringsdunken i en sirkuler bevegelse, uten å skvulpe, så du får rørt opp gjæren fra bunnen. Eller du kan tilsette ny gjær.
Hvist ikke noe av dette hjelper, så er det resterende sukkeret ugjærbart, å det er bare å flaske brygget.
Bruk ca. 6g sukker/l. Vannmengden bruker jeg å ta på feelingen. Bruk så lite som mulig, men det skall vere forholdsvis tyntflytende ved romtemperatur, ellers kan du få problemer med å mikse det.
 
Det er et ekstrakt brygg ja. Gjæringen stod på 18-19 grader(ale gjær). Da det stoppa opp første gang var FG 1028. Da stakk jeg om brygget med gjæren til ny dunk. Da gikk det i ca 2 døgn ( på ca 20-21 grader) ned til 1025 før det stoppet igjenn. Og der har det holdt seg siden (1 veke). Så jeg tror nok det skal vere utgjæret.
 
Da er det nokk klart for å flaskes, så får du heller prøve å bytte ut litt av maltekstrakten med sukker nestegang.
 
Hei.

Jeg har noe av det samme problemet med juleølen. Brukte 2 pakker czech pilsner lager gjær, og brygget har nå stått i 1 mnd på dunken. Temperaturen har vært på 9-13 grader under primærgjæringa. Oppskrifta er med flytende ekstrakt, crystal malt og sjokolademalt. OG ble målt til 1,064, og FG ligger nå på 1,020, men etter Beer Smith skulle FG ha vært 1,015-1,016. Målte FG sist uke, og på den tiden har den gått ned med ca. 2 oechsle. Mengden øl er på 23 L. Skal jeg la den stå i ytterligere 2 uker, eller tappe på flasker?

Mengden sukker på 4 oechslegrader blir vel slik:

2,67 x 23 liter = 1 oechslegrad, har 4 oechslegrader for lite i forhold til Beer Smith.
2,67 x 23 liter x 4 = 245,64 gram

Det vil si at jeg får flaskegranater om jeg tapper det nå, antatt at brygget går ned ytterligere 4 oechslegrader ved lagring? ???
 
1,5 kg Muntons ekstra lys maltekstrakt
0,40 g crystalmalt 120 EBC
0,07 g sjokolademalt
40 g hel Northern brewer 60 min
24 g hel  Saaz 20 min
20 g hel East Kent Goldings 7 min
2 pk Czech Pilsner Lager Wyeast Labs #2278
 
23 liter øl laget av denne mengden ingredienser gir meg i Beercalc.dk et brygg med OG 1.028. Har du kanskje utelatt mere maltekstrakt?
 
Tilbake
Topp