Høy FG med Wyeast 1098 Whitbread

thowens

Norbrygg-medlem
Jeg har brukt denne gjæren i de to siste bryggene mine (partial mash) i håp om å lage god ESB-aktig øl.
Begge brygg har endt med FG på 1.018 som er litt i høyeste laget etter min smak. Skulle gjerne vært nede i 1.012-1.014.

Annen info:  OG 1.056; bitterhumle: 50g Target i 60 min i brygg 1 og 40 g Target i 70 min i brygg 2; spesialmalter (i tillegg til pale malt) i 25L vørt: 400g Crystal + 100g Chocolate i brygg 1, kun 300g Crystal i brygg 2; mesket på 65-63°C i 70 min; godt oksygenert ved pitching; stor starter i brygg 1 og litt mindre i brygg 2; brygg 1 utgjæret etter 3 dager ved 22 °C, brygg 2 etter 5 dager ved 20 °C (begge fikk stå tilsammen 3 uker før flasking); kalibrert oechslevekt.

Noen som har lignenede/annen erfaring med denne gjæren? Ser at den beskrives som '...less tart and dry than Wyeast 1098 British Ale.'.  Den er kanskje bare sånn?

Jeg har brukt WLP007 som skal være samme gjæren, og den har oppført seg fint hos meg. Med en mesketemperatur på 63-65 grader burde du ha fått en veldig god utgjæring.
Hvor store startere lagde du, og hvor gammel var gjæren?
Hvilken temperatur har du gjæret ved?
Har du kalibrert termometeret ditt i isvann og kokende vann?

Hvilken gjær har du brukt? 1098 eller 1099? Du skriver 1098 i overskriften, men refererer til Wyeast som sier: "[...] less tart and dry than Wyeast 1098 British Ale." Regner med du har brukt 1099 og ikke 1098?

Utifra tallene til Wyeast, ser man at 1099 er en gjær som gir en lavere utgjæring enn mange andre stammer (omtrent som Wyeast 1968). Da vil jeg egentlig tro at alt har gått slik du kunne vente.

Spørsmålene Ølvind stiller er gode. Det kan godt tenkes at mesketemperaturen egentlig har vært en del høyere enn det du målte. Mengdene med spesialmalt du har brukt skulle ikke tilsi at du skulle få lav utgjæring, og gjærmengden man bruker kan være av avgjørende betydning.

Hvis det faktisk er 1098 (og ikke 1099) du har brukt, bør du i alle fall se på disse faktorene, for det er en gjær som er kjent for sin gode utgjæring.

Takk for svar! Gahr har selvfølgelig rett: det dreier seg om Wyeast 1099... Beklager det.
Jeg sjekket termometeret igår (det viser veldig riktig til å være fra ClasOhlson) og siden to forskjellige startere ga samme høye FG (fra samme OG) så velger jeg å tro at høy FG er resultat av denne gjærens egenskaper.
Gjæren ble valgt utifra hvilke øl den skulle være egnet til (bl.a. bitter) og ikke utifra tallene som jeg kanskje burde... nå må jeg  sette meg inn hva % attenuation betyr.

Attennuasjonsprosenten sier noe om hvor god utgjæring du kan vente deg i ølet ditt (75 % betyr at den vil gjære bort 75 % av oechslegredene i stamvørteren) . MEN, det er viktig å merke seg at en gitt gjærtype ikke vil gjære ut til de tallene gjærprodusenten oppgir i akkurat ditt øl. De kommer fram til disse tallene på grunnlag av tester med en standardvørter som de bruker til alle typene. Jeg vet ikke hvordan denne vørteren er i Wyeasts tilfelle, men Chris White fra White Labs svarte at de lager en slags pale ale-vørter med en vørterstyrke på 13 °P (ca. 1052 i OG), mesket etter et bestemt system. Om man så lager en vørter som avviker fra denne (noe vi selvsagt som regel elltid gjør), vil tallet kunne bli et annet. Det som er det interessante med tallene produsenten legger fram, er at man kan sammenlikne utgjæringsgraden til de ulike gjærtypene, og velge stammer med de egenskapene vi ønsker, og kjøre et meskeprogram som vi passe øltypen vi skal lage i forhold til hvilken gjær vi ønsker å bruke. Håper dette forklarte saken litt, i alle fall...

Utgjæringsgraden/attenueringen finner du ved

(OG - FG)/OG

I ditt tilfelle (har utelatt unødige siffer):
(56-18)/56 = 0,6785.. = 68%
Wyeast 1099 har oppgitt attenuering på : 68-72%

Som Gahr sier er det ikke noen garanti, men mer en pekepinn på hvor du vil kunne havne, og her er du jo innen det angitte området.

Ved 72% utgjæring, vil du da få:
56 - (0,72 * 56) = 15,68 = 1.016
en FG på ca. 1.016

Siden du har såpass lav mesketemperatur, skulle en jo forvente at du heller var i øvre sjikt av området, så da ville jeg sett på de andre faktorene for utgjæring:
- Gjærmengde og vitalitet for gjær (MrMalty)
- Oksygenering/belufting av vørteren før tilsetting av gjær
- Gjæringstemperatur
Hm, det ser jo også ut som om disse er tenkt gjennom, så da ble jeg usikker. Tilsetter du gjærnæring?
Du kan jo også vurdere å bytte ut 5-10% av palemalt med sukker.

Uansett er det jo hvordan ølet smaker og oppleves som teller, ikke tallene, men regner med det var med i betraktningen. :)

Veldig pedagogisk og enkelt forklart. Attenuasjon er et tall som faktisk henger på greip. (Ihvertfall dersom forskjellige gjærprodusenter bruker samme standardvørt, men det er vel for mye å håpe på.)

Neste prosjekt blir da å finne ut hva som ligger bak MrMaltys kalkyler... og konsekvensene av å avvike fra de råd den hoster opp ;). Mine startere har bestått av mellom en og to liter vørt (basert på DME) og en dæsj ren gjær, som får stå et par dager. Pitcher mens de bobler for fullt og får gjæring igang i dunken etter noen få timer.

Takk igjen for gode svar!

OyvindEG skrev:
Jeg har brukt WLP007 som skal være samme gjæren, og den har oppført seg fint hos meg. Med en mesketemperatur på 63-65 grader burde du ha fått en veldig god utgjæring.
Hvor store startere lagde du, og hvor gammel var gjæren?
Hvilken temperatur har du gjæret ved?
Har du kalibrert termometeret ditt i isvann og kokende vann?

Jeg prøver meg på denne tråden, siden jeg har opplevd problem med 007. Til nå har jeg brukt samme gjærstammen i tre ulike brygg, først en stout, så en IPA med slush direkte fra nr 1 og så en ny IPA med slush fra nr to. Det jeg opplever er "dårlig" utgjæring på alle tre. nr 1 63%, nr 2 73% og nr 3 ligger ann til 73% etter 5 dagers gjæring. FG ligger på 1022-1020 for alle tre, noe jeg synes er 5-6 grader for høyt. Når jeg har brukt 001 på tilsvarende øl, samme oppskrift, mesketemp 67 grader, risting for oksygen, så har jeg truffet rundt 1012-15 FG. En forskjell jeg har gjort med de tre siste er å innføre temperaturkontroll med varmekabel på gjæringsspannet, slik at målt temp på utsiden ligger mellom 17-18 grader.
Jeg er på nippen til å gi opp hele 007, men håper noen har gode råd å komme med, for å få ned FG-felisøking. Jeg vurderer en pakke safale-05 i den som står til gjæring nå, for å få ned FG. Kan det hjelpe?

Min første og andre Whitbread Ale endte begge på FG 1016 etter OG på 1056 med Wyeast 1099 Whitbread. Alt OK med alle andre ting.
Testet så dette tjuvtrikset på min 3. Whitbread batch. Kokte ut 250 gram sukker i 2 liter vann (sukkerlake), kjølte ned og tilsatte dette etter 3 dager. Og vips var FG'en nede i 1012 etter 10 dager.

Og her er min enkle oppskrift:
3200 gram Pale malt
1800 gram Pilsner malt
400 gra Karamell 120L
5400 gram Totalt

Speidel
25 liter vann
7 liter skylling 72 gr.

Dette gir en "lat" OG på 1056. Hvis du gidder å skylle en halv time så får du 1058
FG = 1012

Innmesk 62 gr.
1. rast 66 grader 60 min
2. rast og utmesk 72 grader 5  min

65 min kok

Tilsett sukkerlake 250 gr. på 2 liter vann etter 2 - 3 dager.
(Har også testet "sukkerlaketrikset", dog med mindre mengde lake på Bohemian Lager og det funker fint for å få FG på 1008 etter OG på 1048. Har hatt problemer med det uten sukkerlaken)

30 gram EKG 5% alfa, 60 min
25 gram Northern Brewer 8% alfa, 20 min
25 gram EKG 5% alfa, 5 min trekking + kjøling

Gjærnæring, Klar Urt og luftepumpe

20 dager prim/sekundærgjæringpå 20 grader, det vil si at jeg ikke stikker om. Wyeast 1099 Whitbread flokulerer fint slik at ølet blir klart, og spesielt hvis du har tålmodighet til å gi den 10 dager til på gjæringskaret. Tapper på Cornelius med gelatintrikset og ølen blir krystallklart.

Nydelig Ale
Skål

Tilbake
Topp