Høy gjæringstemperatur på Single hop Citra IPA

Hellu

Er midt i bryggeprosessen på et Single hop Citra IPA bryggesett fra bryggselv, men la nettop merke til at gjæringstemperaturen skal ligge på 16-18C. Jeg har ingen mulighet for å øyeblikket å ha lavere enn 20-21 C i leiligheten. Vil dette påvirke ølet for mye? Har gjæret alt tidligere på 20-22 grader, og det har gått greit sålangt, men da har oppskriften pekt mot det.

Takk på forhånd!

Ved å gjære i et rom som har en romtemperatur på 20-21 grader vil du få en høyere temperatur i ølet ved gjæring (spesielt under stormgjæring). Jeg gjorde dette selv i starten og har absolutt fått greie resultater ved å gjøre det, men når du (kanskje) en gang går over til å gjære med kontrollert temperatur i væsken (stc-1000 og kjøleskap) da merker du virkelig at en optimal temperatur virkelig har noe for seg. Har du ikke mulighet til å gjære på en lavere temperatur så kjør på, det blir helt sikkert godt øl ut av det lell. Man kan ikke akkurat la slike ting stoppe bryggingen, mener nå jeg iallefall.

Jeg glemte vel å nevne det Kintii sier. Jeg har tempraturstyrt kjøleslynger på 200 liter koniske gjæringsfat og slipper å tenke på faktisk høyere temp i vørteren/øllet. Du vil få enda et par grader høyere uten styring, men kjør på. Det blir øl av det ....

Tilbake
Topp