Høy OG og ettergjæring på flaske

Årets juleøl blir nok fyldigere enn tidligere utgaver... Jeg brygget 100 liter i slutten av august, delte vørteren i to og kokte en del som julebokk (endte med OG 76) og en halvdel som bayer (eller muligens et lettere juleøl med OG 54). Begge har Dansk lagergjær, men litt forskjellig humling. Gjæringen gikk temmelig tregt, trolig mest fordi kjølerommet holdt 5 grader, som var litt i kaldeste laget. Mer fart da jeg flyttet gjærkarene til litt varmere lokaliteter. Bayeren gjæret fint ut, og endte med FG på 1011. Julebokken fikk jeg imidlertid ikke lenger ned enn til FG 1022 og 1020 på de to karene. Da hadde gjærkarene stått i over to måneder, den siste tiden på ca 17 grader. Da ploppet det fremdeles litt i gjærlåsen på det ene karet (men ikke det andre), men sjeldnere enn en gang i minuttet.
Mens bayeren hadde en klar og ganske tørr smak, hadde julebokken markert mer sødme og fylde. Jeg hadde forventet å få en FG på ca 1015 etter erfaringene fra tidligere år.

Jeg tappet julebokk og bayer på tilsammen 24 0,33-flasker, og puttet et karboneringsdrops fra Cooper i hver flaske. Jeg er imidlertid litt spent på hvordan julebokken vil oppføre seg. Hvis noe av restsødmen fortsetter å gjære ut, kan det bli rene håndgranater av flaskene... Jeg tror iallfall at jeg skal sørge for å pakke inn kassa med flaskene i en plastsekk eller noe liknende for å gardere mot uhell.

Hva kan grunnen være til at julebokken gjæret så mye dårligere ut enn bayeren? Kan det være at vørteren på 1074 ble for tungt fordøyelig for gjæren min, og at den burde vært bedre luftet eller hatt større gjærmengder? Jeg har aldri hatt problemer med dette på tidligere julebrygg.
 
Tilbake
Topp