Humle: Blomst vs. Pellets?

Leste i siste BYO et intervju med sjefen i Sierra nevada og han opplyste at der i gården brukte de kun humleblomster og ikke pellets. Det gjaldt ikke bare den berømte rocket'en deres, men også under koking. Han mente at blomster ga en mye mer avansert smak, med de oljer som ble sluppet under koking av hele blomster.

Er det noen som har gjort noen liknende erfaringer? Har til nå bare brukt pellets i bryggingen, men begynner å bli litt nysgjerrig på om det er mulig å smake forskjell?

Syns det ble annen smak på ølet etter jeg gikk over til pellets, så kan være noe i det. Skal teste blomst senere og gjøre meg opp en mening.

Min erfaring er også at blomsten gir ett annet preg jeg ikke helt klarer å sette fingeren på. Har det siste året benyttet meg mest av pellets fordi det er lettere å håndtere i speidelen.

Interessant tema. Leste selv BYO intervjuet du refererer til. Selv har jeg kun brukt hel humle i en tjekkisk pilsner. Godt humlet var den, men kan ikke si at den hadde humlekvaliteter en ikke får fra pellets.

Vet ikke helt hvilken prosess man bruker for å gjøre humle til pellets? Noen som vet?

Er selv hobbykokk og det er stor forskjell på feske krydder og behandlede, ikke nødvendigvis alltid i de ferske kryddernes favør. Men smaken blir likevel anderledes. Skal brygge samme IPA med både blomst og pellets, har lyst til å teste om forskjellen er markant.

Har prøvd begge deler selv flere ganger. Kan ikke si at jeg har funnet frem til at den ene elller andre typen gir noe forskjell i smak som ikke kan tilskrives andre forskjeller i bryggeprosessen.

Leste nettopp boken til sjefsbryggeren til Stone Brewing, og der i gården sverger de til kun pellets i sine brygg. Så virker ikke som det er noen opplest og vedtatt enighet om hva som er best.

Jeg syntes blomst har en smuudere aroma. Ellers har jeg merket forskjell på Cascade pellets og blomst, men det går ikke ann å si hva som er "best". Tror også at pakking og oppdeling underveis har noe å si, spesielt på aroma.

Så konklusjon er 'tror' og 'syntes'  ;D

Tilbake
Topp