Humle fra hagen.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Hei.
Jeg bor i et gammelt hus med masse humle som vokser langs sørveggen.
Finnes det en måte å finne ut mengden av alfasyre i min egen humle?
Hadde jo vært kult å brygge et øl med humle fra hagen.  :jaha:
 
Tror konklusjonen blir å benytte/teste humlen som aroma/smaks-humle, eventuelt i en hopback, da unngår du i stor grad alfasyre problematikken, hvertfall hvis du benytter platekjøler etter hopback.

Men hvis du ser her:
http://www.norbrygg.no/images/stories/humlekloner_samlet_i_norge.pdf
Så finner du en adresse til ett laboratorium i Tyskland som utfører analyse, sikkert en kostbar afære.
NB! jeg har foresten fått rhizomer fra planteforsk på Kise, fikk det da jeg mottok denne rapporten i 2003.
Dessverre var det ingen av dem som overlevde, var ut i april/mai, så de var begynt å spire, da tålte de ikke transporten.

Hvis du bare er ute etter en indikasjon kan du gjerne utføre et eksperiment.
Kan da benytte to referanser med humle av kjent alfasyre, gjerne en med lavt innhold og ett med høyt innhold.
Kok humlesortene (de to kjente og den fra hagen, hver for seg) i 1 time i vann.
Kjent mengde humle i kjent mengde vann.

Smak på de tre variantene...tynn ut med vann til de oppleves lik i bitterhet.....litt matematikk og voila....

NB! vet på ingen måte om dette er en god måte å finne ett aproksimert alfasyre innhold på,
men det er jo kjekt å eksperimentere litt.
 
Takk for den.
Ikke dumt det å ganske enkel koke et par "referansehumler" samt min for å sammenligne.
Meningen min var jo kun å prøve for skøy skyld, så å sende til lab blir litt i overkant.
Vi får se til sommeren.  :jaha:
 
Tilbake
Topp