Humle kombinasjoner til IPA og APA

steinbukk

Norbrygg-medlem
Har stort sett laget IPA og AAA basert på oppskrifter fra Norbrygg, Ølbrygging bøker og etiketter. I det siste har jeg også laget en del fat som singel hop med enten Citra eller Cascade . Og da både til bitter og aroma humle. Dette for å bli mer kjent med de enkelte humlesmakene.
Det jeg er på jakt etter er litteratur over hvilke humletyper som passer godt sammen, og hvilke som eventuelt "slår hverandre i hjel ", eller blir "smør på flesk" . Og videre hvilket forholdstallet bør disse ha. Samt om det er tidlig eller seint i koke prosessen en skal ha i disse humletypene. Har søkt i forumet, men fikk ingen treff. Så derfor denne henvendelsen. Jeg har " for the love of hops" av Stan Hieronymus, men finner ingen svar der.
Når det gjelder egen ølsmak utvikling, så ser jeg at jeg beveger meg ned på IBU skalaen, men opp på aroma smaken.
Setter stor pris på råd og vink her?

Du må nesten lese deg opp på de forskjellige humletypene
Smake og prøve
Finne ut hva du selv liker
Det er ingen fasit

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sist redigert:
Lag en maltbasis som du liker til IPA /AAA, del den i tre (eller fire) og kok 8 liter av hver med humlene du lurer på.
(jada, du kan koke resten dagen etter....)
Eventuellt kan du humle alle med en anonym bitterhumle (Northern Brewer - eller der i strøket), og dele etter behov og kapasitet -
og koke de siste 15-30 minuttene med de humlene du lurer på.
Krever selvsagt 3-5 småe gjæringskar, men det koster nada i denne sammenhengen. Ikke greit å gå seg bort i hulehagen :(
Del opp starteren og smak deg fram. :)

Har akkurat smakt på en APA jeg laget med 2/3 Bramling Cross og 1/3 Citra gjennomgående. Det ble veldig godt; solbær og citrus. Anbefales varmt.

Du sier du har " for the love of hops" av Stan Hieronymus, der står det mye om humlekarikastikk
les og finn ut hva du liker
Lag et par Singel Hop og se om det stemmer overens med det du har lest eller hva du syntes
Så setter du sammen det du tror funker

Ja, det stemmer at det står mye de forskjellige humlene i " for the love of hops". Jeg hadde håpet at det skulle finnes litteratur om hvilke humler som passer sammen , blandingsforhold, samt anbefalt rekkefølge/koketid. Har til nå prøvd kombinasjoner av Citra, Simcoe, Columbus, Cascade, Chinook, Centennial , Amarillo og Amarillo Gold i forskjellige varianter . Noe kun til bitter andre til både bitter og tørrhumling etter anbefaling i fra bl.a Beer Smith. Men dette er "Trial and Error" hvor IBUen og EBCen har gjerne vært styrende parameter for meg.
Selv om smak og aroma er meget viktig , pluss ABVen.
Som rådene ovenfor tilsier, jeg får bare drive på å teste .
Bramling Cross og Citra høres for øvrig spennende ut. Hvor mange g/ liter , . Og til tørrhumling hvilke av dem bruker du , eventuelt blandingsforhold og mengde

Her er oppskriften min:
American Pale Ale med Bramling Cross og Citra
OG 1.056, FG 1.013 => ABV 5.7 (kanskje litt lettere, ned mot 5.3)
Bør bli en 22-23 liter med normalt utbytte med no sparge (73%), avhengig av hvor sterk du vil ha den
5kg pilsnermalt
350 gr lys Münchnermalt
350 gr Victory
225 gr hvetemalt
20 gr Bramling + 10 gr Citra ved 30, 15 og 0. Tørrhumle med samme i fem dager. (IBU 44)
Nottingham, gjære relativt kjølig.
Meske på 67 grader i 50 minutter. 20 minutter på 71. No sparge. Ingen utmesk.

Legg vannjusteringen mer mot maltsødme enn mot humlefriskhet. Humla er der uansett. Jeg kan også godt tenke meg å bruke WLP004 her neste gang. Men Nottingham er helt i orden.

Sist redigert:
ser at dette er mer en Lager enn Ale ?

Jeg prøvde vel på en slags spagat her:)? Jeg ønsket noe nokså reint, uten mye estere, men med godt med maltsødme bak humla. Jeg tror egentlig ikke det gjør så stor forskjell med pilsnermalt som basis i stedet for Maris Otter, som jeg har pleid å bruke i ale; münchen og Victory kompenserer nok. Men jeg hadde lyst til å prøve det. Pilsnermalten i seg sjøl gjør det jo ikke til en lager, men lav gjæringstemperatur og en relativt ren gjær hinter den veien, kanskje?

Det er ikke uvanlig å bruke pilsnermalt som base i IPA og APA :)

Riktig nok, det. Men jeg sitter akkurat og smaker og smatter på denne apa'en min. Og så tenker jeg at om jeg bruker den samme maltoppskriften og den samme gjæren, men humler den som en pils, og gjærer ned på 16 grader, så skal jeg kanskje klare å lure mange til å tro at de drikker pils.

Nå, det var vel en smule off topic. Mer til det som trådskriver skriver om: Jeg er helt enig i at det er bedre med mindre IBU og mer aroma. APA'en min har faktisk i overkant med bitterhet etter min smak - selv om det ikke er mer enn 44 IBU. Og det henger selvfølgelig sammen med at det ikke er nok sødme/kropp/malt her til å balansere bitterheten. Aromaen er nydelig, men jeg skulle vært mer forsiktig med IBU - selv om et par humlehoder jeg kjenner, nok vil være uenig med meg:).

Dette er en reaksjon jeg ofte har på IPA'er jeg smaker. Jeg synes fort at de blir ubalanserte. Et unntak er favorittIPAen min, Kinns Vestkyst (som jeg sikkert har nevnt 50 ganger her på forumet nå. Sorry:(.) Den har jo mye mer enn 44 IBU, men den har også plenty av motvekt. Så det er ikke IBU aleine som avgjør.

Gjæren er sjølsagt også viktig. Jeg tror det hadde blitt noe bedre med wlp004 - og kanskje best med wlp013. Dette blei for reint. (Igjen; mange vil være uenig med meg der. Det må jo være en grunn til at folk bruker wlp001 - eller -05 tørrgjær .)

Sist redigert:
Litt av moroa ved brygging for meg er å teste ut nye malt- og humle-kombinasjoner, derfor utvikler jeg mine egne oppskrifter som testes. Og noen ganger kan mange tilsetninger av forskjellige typer malt og humle gi et godt sluttresultat, men allikevel kan det være vanskelig å evaluere hva som egentlig fungerer. Et brygg som nå er ferdig gjæret og snart klar for flasking er en lys IPA. Maltsammensetningen er maris otter pale malt og cara 30. En humle-kombo jeg lenge har tenkt å teste er citra og mosaic, to humler jeg kjenner ganske godt, begge er fruktige men likevel ganske forskjellige. Og wham bam…. Der satt det en ny favoritt-kombo. Den er fortsatt på gjæringskar, men har sjeldent gledet meg mer til å få bobler i ølet! :)

Noen andre som har særdeles god erfaring med citra/mosaic, eller andre humle-komboer som fortjener oppmerksomhet - fyr løs!

Jeg har også god erfaring med Citra/Mosaic
har også en IPA nå som itillegg har Chinook, lover bra

Litt av moroa ved brygging for meg er å teste ut nye malt- og humle-kombinasjoner, derfor utvikler jeg mine egne oppskrifter som testes. Og noen ganger kan mange tilsetninger av forskjellige typer malt og humle gi et godt sluttresultat, men allikevel kan det være vanskelig å evaluere hva som egentlig fungerer. Et brygg som nå er ferdig gjæret og snart klar for flasking er en lys IPA. Maltsammensetningen er maris otter pale malt og cara 30. En humle-kombo jeg lenge har tenkt å teste er citra og mosaic, to humler jeg kjenner ganske godt, begge er fruktige men likevel ganske forskjellige. Og wham bam…. Der satt det en ny favoritt-kombo. Den er fortsatt på gjæringskar, men har sjeldent gledet meg mer til å få bobler i ølet! :)

Noen andre som har særdeles god erfaring med citra/mosaic, eller andre humle-komboer som fortjener oppmerksomhet - fyr løs!
Har du humleskjemaet du brukte??

Har du humleskjemaet du brukte??
OG 1063 FG 1013 - 70 IBU.
60 min - ca 1 gram mosaic pr.liter (juster mot riktig IBU 70)
15 min - 2 gram mosaic pr.liter, 2 gram citra pr.liter.
2 min - 2 gram mosaic pr.liter, 2 gram citra pr.liter.
Tørrhumling (4 dager) 2.5 gram mosaic pr.liter 2.5 gram citra pr.liter.

I en tørr, lys ipa; Chinook + Citra.
Totalt ca 50/50, men overvekt av Chinook til biting og smak, overvekt Citra til aroma og dh.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Tilbake
Topp