Humlebalanse og annet.

IPA er tingen, det har jeg bestemt, i allefall så langt. Har brygget noen litt mildere øl humlemessig, men jeg vet ikke hva det er som gjør at jeg ikke blir like glad i dem.

Første spørsmål. Har sett på et par fora at en tykk mesk vil resultere i mer fylde i ølen. Raskere konvertering av stivelse og bedre nedbrytning av proteiner, stemmer dette? Nå foretrekker jeg tørre øl, men jeg skal prøve dette i allefall.

Og så, humlebalansespørsmål. Humle er fint, masse av det.
Kort og godt, er her for mye humle og bitterhet med tanke på alkoholstyrke? Hvis ikke, kan jeg øke sluttvolum enda litt til, å havne på ca 5.5-6%ABV, eller blir det rett og slett for tynt?

Style: Amerikansk IPA Brewer: Runar Stock

Statistics
Volume: 22 liters
OG: 1057
FG: 1010
Alcohol: 6.7 % by vol.
Colour: 15 EBC (Amber)
Bitterness: ~85-90 IBU
BU/GU: 1.61

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 6000 grammes

Mash schedule: 66 degrees for 60 minutes. 90min boil.
Hops
Amarillo         9.4%         alpha 30 grammes 60 minutes
Sorachi Ace 12.6% alpha 10 grammes 60 minutes
Amarillo      9.4%         alpha 30 grammes 30 minutes
Amarillo      9.4%         alpha 20 grammes 15 minutes
Ahtanum 5%         alpha 20 grammes 15 minutes
Amarillo    9.4%  alpha 20 grammes 0 minutes
Ahtanum 5%         alpha 20 grammes 0 minutes
Athanum 5%         alpha 60 grammes dry
Sorachi Ace 12.6% alpha 15 grammes dry

Med OG på 1057 ville jeg siktet bitterheten mot 55-65 IBU (men det er nå min smak, noen liker dattera, andre like mora :))

Når det gjelder humlene er jeg mer usikker. Jeg kjenner ikke Ahtanum så godt, men sånn rent umiddelbart synes jeg soriaci ace, og amarillo høres ut som en pussig kombinasjon. Hva akthanum tilfører i tilleg til disse to aner jeg ikke.

Dersom jeg hadde hatt disse tre humlene i skapet ville jeg kanskje heller brukt soriachi ace kun til bitring, og kjørt amarillo som smak og aromahumle.
Den siste humla kanskje i et annet brygg?

Men for alt jeg vet er dette en knallkombo, så hør på flere råd før du bestemmer deg. :)

Har kikket litt på Jims Beer Kit (UK), og det virker som de gutta kjører etter huskeregelen (1-OG) = IBU som maks/ideelt for IPA.
Mao OG 1057 = IBU 57ish.

Ville også spart amarilloen til sist, aroma og tørrhumling. Så kan du jo kjøre Sorachi som FWH og Athanum + Amarillo som smak/aroma.

Har brygget med Athanum noen ganger, men alltid sammen med mye annet så jeg er ikke sikker på nøyaktig hva den bidrar med. Etter det jeg har lest kan den funke som en erstatning for Amarillo, se feks her: http://www.brew365.com/hop_substitution_chart.php

Takker for svar!

Har sosa litt her nå, og kommet fram med dette istedet. ca 62IBU. Sorachi som bitterhumle FWH, så får jeg prøvd dèt også.

Sorachi Ace 12,6% alpha 25 grammes 90/FWH minutes
Amarillo 9.4% alpha 20 grammes 15 minutes
Amarillo 9.4% alpha 20 grammes 10 minutes
Amarillo 9.4% alpha         30 grammes 5 minutes
Amarillo 9.4% alpha 30 grammes 1 minutes
Athanum 5% alpha 70 grammes dry  10 døgn

Takker og bukker! Siden påskeværet glimrer med sitt fravær antakelig hele uka, så blir det god tid til litt bryggings. Skal brygge i hvertfall to batcher før fredag, kanskje tre!

God påske!

Mesketykkelsen skalbikke egentlig ha så voldsomt mye å si. Du kan uansett kontrollere utgjæringen enklere med mesketemperaturen (og med å lufte vørteren godt, bruke nok, frisk gjær osv...).

Tilbake
Topp