Humledosering og hva er modifisert malt

Hvordan doserer jeg aroma og smakshumle (ikke bitterlhumle)
Hva vil det si at malten er modifisert og hva bør man da ikke gjøre, fx stegmeske.
Oddvar
 
Hei,

Det finnes ingen formler (så vidt jeg vet) for hvordan en skal dosere aroma og smakshumle, slik det gjør for bitterhumle (IBU). En måte er å følge vinneroppskriftene, det burde ta deg ganske langt. Eksperimentere er en annen metode. Ellers kan du gjøre det grundig, kjøpe en bok! F.eks. "Designing great beers" (hundrings på amazon.com) hvor dette vanskelige temaet blir forholdsvis grundig gjennomgått.

For at humlen skal gi noe aromabidrag bør den tilsettes helt mot slutten av koket (2-0 min) eller i gjæringskaret (tørrhumling). Smaken fra humlen er ikke like flyktig, så aroma humle kan gå i gryta i løpet av den siste halvtimen en gang. Noen humletyper endrer smaken mye avhengig av koketid, andre ikke. Kokes humlen veldig lenge forsvinner ofte smaken også. De fleste høyalfahumler blir ikke anbefalt til aroma/smak.

Hehe, som du skjønner av dette svaret har ikke jeg heller kontroll over denne prosessen. Men mange stoler nok her på erfaringer man/andre har gjort tidligere..

Er også spent på hva som er gjort med modifisert malt kontra velmodifisert malt?

Håper en av mammutene kommer på banen snart og samler trådene :lessmile:

mvh
Yngve
 
Tilbake
Topp