Humleplante

Tidlig i våres plantet jeg en Challenger humleplante som jeg kjøpte fra England. Den fyker nå i været og har i dag vokst 6 cm. og er nå 41 cm. høy.
Ved siden av (5 cm) hovedplanten kommer det opp en til som nå er ca. 18 cm. Denne tror jeg at jeg vil la vokse vidre sammen med den hovedplanten.
Enda litt lenger borti lia (25 cm) kommer det opp en luring til som nå er 7-8 cm. Det er her spørsmålet kommer inn. Bør jeg tynne vekk denne ved kort og greit klippe den vekk? Eller bør jeg la den stå og vokse vidre. Tenker som så at jeg vil gi de 2 førstnevnte mer livskrafft fr roten på denne måten.
Håper på svar da jeg ikke har direkte grønne fingre....

Sabeltann31

La alt komme opp. Det er planten som forgreiner seg under jorda, og det er viktig at den får vokse i fred i starten for at planten skal blir kraftig. Jeg ville ikke gjort noe med den de første par årene. Til vinteren vil alt over jorda dø, og tidlig neste vår kan du klippe dette vekk, og så kommer det nye skudd igjen. Etterhvert vil du oppdage at planten sprer seg noe vanvittig - dersom den trives. Jeg brukte to sommere på å luke vekk en humle som svigers planta på hytte for 20 år siden. For en jobb. Det kan derfor være lurt å begrense spredningen etterhvert med litt luking. Humler som er godt etablerte må nesten sprenges vekk :laugh:

Om planten vokser godt i år kunne jeg satt stor pris på å få overta en liten bit. Trenger bare en centimeter eller to av rotstokken, og det skader ikke planten. Men la den vokse utover sommeren før du gjør noe med den uansett.

Hei.
Takk for raskt og fornuftig svar. Slik virket det ihvertfall. Da lar jeg den vokse i fred. Litt tidlig å love bort avleggere, men selvfølgelig er dette mulig hvis det er noe å dele på når den tid kommer.
Ta gjerne kontakt på PM til høsten eller en gang.

Sabeltann.

Tilbake
Topp