Humlepose

På vårt forrige brygg brukte vi humlepose med pellets. Dette fungerte veldig bra, med tanke på at det ble mye mindre bunnfall etter kokingen slik at krana ikke tettet seg. Vi fikk ut 2 liter mer enn vi har klart tidligere. Vi har ikke smakt på ølet ennå, så vi vet ennå ikke om humlen har satt så mye preg som det skulle.

Det jeg lurer på er da om man må bruke mer humle når man bruker humleposer? Om humlen ikke får blandet seg like godt ut i vørteren som når den flyter fritt. Og er det vanlig å bruke poser til pellets?
 
Funker humleposer noe særlig til pellets da? Har bare sluttet å bruke humleposer etter at jeg gikk over til pellets. Føler alt sev ut gjennom maskene. Om det funker må jeg begynne med dem igjen, da jeg kjøpte en 100 pack har har brukt 3.
 
Det funket fint på den måten at det ikke ble så mye på bunn. Noe sev gjennom maskene, men det ble langt ifra like mye humlerester i bunn som når vi lot dem flyte fritt. Er bare litt nysgjerrig på om man får trukket ut like mye bitterhet og aroma av humle når den er i pose. Om den har samme effekt, eller om man bør tilsette mer. Kan jo smake meg frem, men ville vært flott om noen andre har erfaringer med dette.
 
Mitt inntrykk er at det er litt vanskelig å beregne utbytte.
Jeg brukte poser en stund, men syns jeg fikk litt svingende resultat, så jeg slutta.
Det kan dog ha vært psyken som ikke holdt mål? Ikke vet jeg.
 
OlavRenolen skrev:
Det jeg lurer på er da om man må bruke mer humle når man bruker humleposer? Om humlen ikke får blandet seg like godt ut i vørteren som når den flyter fritt. Og er det vanlig å bruke poser til pellets?
Eg har tidlegare, etter å ha lest ymse trådar på forumet, notert meg at ein må auke mengden humle med 30 % ved bruk av humleposar. Har diverre ikkje nok erfaring til å seie at dette er det korrekte.
 
Jeg har brukt humleposer ved koking og tørrhumling. Da med pelelts.
Mesteparten holder seg i posen, mens noe da faller ut.

"Problemet" med humleposene er at kontaktflaten for humlen blir da begrenset. Slik Frode sier, man bør øke mengde med 30%.

Nå har jeg slutta med humleposer til koking. Trub er bare sunt det :)
Til tørrhumling bruker jeg av og til poser. Kommer ann på dagsformen.
 
Jeg legger en stein posen/posene når jeg koker humlen (hel humle), mere av humlen "går under" og det gjør at utbytte blir langt bedre en uten stener. Har ikke prøvd med pellets.
 
Tilbake
Topp