Brettanomyces -> Villgjær. Bare en gjetning basert på andres tolkning av lignende bilder on ze interwebs. Sikkert noen voksne her som kan svare mer kvalifisert.
Her i huset har jeg heldigvis ikke hatt noen uhell med infeksjoner verken under gjæring eller i flaskene. Er sikkert altfor nøye når det kommer til renslighet og starsan-bruk men det betaler seg i lengden tror jeg. Ved flasking koker jeg alltid sukkerlake og jeg desinfiserer alt som skal i kontakt med vørteren. Er også nøye med å ha beskyttelse over vørteren til enhver tid fra under kjøling og frem til korken på flaska eller lokket på fatet er på.
Jeg kan ikke svare på om du må eller bør kaste det, men skulle jeg ha fått snerk i flaskene tror jeg nok at jeg hadde helt ut alt sammen. Skal du ta vare på dette så vær påpasselig med å jekke en flaske med jevne mellomrom for å være på den sikre siden mtp flaskegranater. Har du fått noen artige bakterier kan disse gjerne spise mer sukker i ølet enn hva du har brukt av primingsukker og derav bokstavelig talt lage farlig trykk i flaskene med fare for flaskegranater.
Du må nok gå gjennom rutiner for renhold og desinfisering. Er et eller annet sted i utstyret ditt som en koloni av ulumskheter har fått fotfeste. Dette kan være på vanskelig tilgjengelige steder som inne i kraner, slanger, koblinger o.l.
Sjekk alt som er i kontakt med vørter etter kok. Plukk alt fra hverandre og se at det ikke sitter noen avleiringer noe sted. Vask og legg i starsan før du setter det sammen igjen. Husk at det ikke er mulig å desinfisere noe som ikke er rent. Kast utstyr som er ripet eller sprukket.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.