Hva er "Hop Powder"? + hvilken gjærtype og humletype i ølsettet "st peters ipa"

OM du har badekar eller en stor stamp kan du ha gjæringskaret i det og fylle rundt kanten med kaldere vatn. Det er kanskje vanskeleg å få jamn temperatur, men du bør unngå romtemperatur på 24 grader. Vørteren held 3-4 grader høgare temperatur under stormgjæringa første dagane, og dette kan gi mykje fuselalkoholer som m.a. kan gi hovudverk. Ølet vil også smake betre om du gjærer på max 22 grader. NB! Det er forskjell frå gjær til gjær. Sjekk produsentens anbefalingar.

BjornT skrev:
Hei, høres bra ut.

Det er Allgrain/maltkorn brygging som er målet.

Jeg var kanskje litt utålmodig i dag da jeg ikke fant det jeg trengte på Europris.
Kjøpte 10L panne og 20 Grolsch aktig flasker hos IKEA også. :)

Alt er klart, må bare bestille råvarer hos Bryggeland eller Bryggselv.no tenker jeg.

Jeg får ikke temp på baderommet til å bli lavere enn 24'C, står på pakken 18-24'C, men burde jeg prøve å få ned til 20'C allikevel?

Takk.

Vær litt forsiktig med de flaskene fra IKEA, de er nok ikke beregnet på særlig høyt trykk, de er nok mer til pynt tror jeg.

Du sier noe der, handlet litt kjapt kanskje.

Hmmm,,, de grolsch aktig flaskene fra IKEA, noen som har erfaring med de?

Jeg har satt noe øl på flasker med patentkork fra IKEA for å teste. Ikke rett kvalitet til vårt bruk, fant jeg ut. Det var ikke skikkelig stramming på låsene, så ølet ble flatt da trykket blåste ut før karboneringa var ferdig. I tillegg var korken i plast satte seg lett litt skjevt på - som igjen bidro til at trykket forsvant når det kom over et visst nivå. IKEA-flaskene mine er noen år gamle (drøye 0,8 liters flasker, 5-6 år gamle) så det kan hende de har noen bedre typer i utvalget sitt i dag. Kvaliteten på selve glasset er god på de jeg har - tunge solide saker. Brukes kun til saft her nå!  :skitbra:

Tilbake
Topp