Har efekt styring på den lille luringen av en brygger, lå på ca 1000w bare ene elementet, sikkert bedre å kjøre 1000w fordelt på begge... da får ene 750 og det andre 250Mer proteiner i hvete... lettere og brenne. Hold deg til byggmalt på tynnbunnede 3kw effekt på 1cm2 kjeler.
Personlig hadde jeg gått rett på høyere steg fr66C.Har efekt styring på den lille luringen av en brygger, lå på ca 1000w bare ene elementet, sikkert bedre å kjøre 1000w fordelt på begge... da får ene 750 og det andre 250
Ikke noe problem å få tjukt skum og lacing med 100% pils malt uten det steget. Gjær temp, o2 så er man der.Nemlig. Bortsett fra at hvis du ikke har sett filmen før vet du ikke hvis han slipper taket. Rent glass og et slikt steg så vet du at skummet ikke slipper taket. Men det er en balanse der mot pislnermaltet.
«Alle» får stuck mash med hvete i oppskrifta. Noen håndfuller risskall lager mellomrommet mellom malten som trengs siden hvete ikke har skallDa var bryggedagen over og utsryret vaskla. Brukte maks 10min på å vaske alt. Ikke antydning til brent vørt i bunn, alt gikk strålende, med ett lite untakHadde skivebom på OG... Sikta mot 1.050 men havna på 1.065, men med 2,5l vann så var vi der.
Om jeg da skal sumere opp:
Hveten er frikjent (iallefall om jeg hopper over 55 steget)
Stol på BS ang temp for meskevann.
Får du det ikke til, spør på forumet
En stor takk til alle for gode svar og rettledning av en forhåldsvis fersk og helt hjelpeslaus Kølsch brygger
Ærbødigst
Chiefen
Gleder meg til min vannmengdemåler er installert og fungerer uten katastråf.2 Stemnings bilder fra brygging av Kølsch. Den vannmengde måleren er genial. Stiller inn mengde skyllevann, skyller og stopper pumpa på ett par liter, Starter igjen og telleren forsetter.. treffer spot on på mengde