Hva gjør jeg galt når jeg brygger Kølsch?

Jeg har forsøkt å brygge Kølsch 4-5 gangber med sett fra Brygging.no Denne oppskriften: http://brygging.no/file/andre/klsch-25-liter.pdf-2
Det som skjer er at når jeg har i kornet i 60 graders vann treffer jeg litt under første steg som er 55 grader, elementet kommer på, (har efektjustering og kjører på 70%), går det 5 min og så slår maskinen seg av pga svartsvidd vørt over elementet. Tapper av vasker, og prøver igjen.. samma sjauen.
Kverna selv denne gangen, MM3 på 1,4 mm, akuratt samme skjer. Mesken er helt hvit, som melk. Når jeg kommer meg opp til 65 graders steget ser alt ut til å fungere greit.
Kan det være noe som skjer med malten på 55 grader? Må jeg kverne eenda grovere? Bruker jo samme malt i andre brygg helt uten sånne problemer.... Iriterer meg noe greseløst att jeg ikke skal få til dette
 
Jeg har forsøkt å brygge Kølsch 4-5 gangber med sett fra Brygging.no Denne oppskriften: http://brygging.no/file/andre/klsch-25-liter.pdf-2
Det som skjer er at når jeg har i kornet i 60 graders vann treffer jeg litt under første steg som er 55 grader, elementet kommer på, (har efektjustering og kjører på 70%), går det 5 min og så slår maskinen seg av pga svartsvidd vørt over elementet. Tapper av vasker, og prøver igjen.. samma sjauen.
Kverna selv denne gangen, MM3 på 1,4 mm, akuratt samme skjer. Mesken er helt hvit, som melk. Når jeg kommer meg opp til 65 graders steget ser alt ut til å fungere greit.
Kan det være noe som skjer med malten på 55 grader? Må jeg kverne eenda grovere? Bruker jo samme malt i andre brygg helt uten sånne problemer.... Iriterer meg noe greseløst att jeg ikke skal få til dette

Jeg har hatt samme problem..
Jeg har løst dette med å skru av alt på steget med lav temperatur, slik at ingen varme skrur seg på overhodet. Så har jeg hevet temperaturen til 65 grader med kokende vann - for deretter å skru på varme igjen.. Dette har fungert på mitt oppsett..

Sinnsykt irriterende når man må ut med alt for andre eller tredje gang og vaske varmeelementet..?!! :mad:
 
Jeg løste det forsåvidt jeg og, enn om noe tungvint. Ut med alt, vaska, oppi med mesken, rørte som en gal til jeg hadde 60 grader, (Går det å koke melk uten å brenne i bunnen så må det da gå med mesk og med litt røring), oppi med maltrøret og lot det stå uten varme. Så ut med maltrøret, sette varmen på 70grader og rør hele tiden. så i med maltrøret igjen og meska ferdig. Koker nå..
 
Jeg løste det forsåvidt jeg og, enn om noe tungvint. Ut med alt, vaska, oppi med mesken, rørte som en gal til jeg hadde 60 grader, (Går det å koke melk uten å brenne i bunnen så må det da gå med mesk og med litt røring), oppi med maltrøret og lot det stå uten varme. Så ut med maltrøret, sette varmen på 70grader og rør hele tiden. så i med maltrøret igjen og meska ferdig. Koker nå..

Som du sier - "Litt Tungvint" :)
 
Jeg har forsøkt å brygge Kølsch 4-5 gangber med sett fra Brygging.no Denne oppskriften: http://brygging.no/file/andre/klsch-25-liter.pdf-2
Det som skjer er at når jeg har i kornet i 60 graders vann treffer jeg litt under første steg som er 55 grader, elementet kommer på, (har efektjustering og kjører på 70%), går det 5 min og så slår maskinen seg av pga svartsvidd vørt over elementet. Tapper av vasker, og prøver igjen.. samma sjauen.
Kverna selv denne gangen, MM3 på 1,4 mm, akuratt samme skjer. Mesken er helt hvit, som melk. Når jeg kommer meg opp til 65 graders steget ser alt ut til å fungere greit.
Kan det være noe som skjer med malten på 55 grader? Må jeg kverne eenda grovere? Bruker jo samme malt i andre brygg helt uten sånne problemer.... Iriterer meg noe greseløst att jeg ikke skal få til dette

Det steget på 55 grader er helt unødvendig, så det er jo enkelt å fikse problemet ved ganske enkelt å meske inn på 65. I følge Palmer (siste utgave, s.245-246) er det faktisk bedre både for klarheten til ølet, og for skumfastheten - så lenge du bruker moderne, velmodifisert malt (og det kan du rolig regne med at du gjør). Min erfaring er at det stemmer. Jeg har fått klarere øl etter at jeg kutta ut det steget.

Men problemet ditt er jo uansett interessant - og jeg skjønner jo ikke hva som er spesielt med den oppskrifta der som skulle være årsak til at det skjer med akkurat den. (Du bruker dette steget noen ganger ellers, også?) Det måtte eventuelt være noe med hveten, da, men jeg har ikke opplevd weissbier som vanskelig, og der bruker jeg opptil 60% hvetemalt.

Du har vel samme mølle som meg, og jeg har stilt den inn på 1,2 mm. Får aldri problemer med fastbrenning, og jeg bruker gjerne elementet en del under mesking. Nå har jeg kjele på induksjonsplate, og vel dermed mer fordeling av varmen. Men å male grovere er definitivt ikke løsningen. 1,4 mm er allerede for grovt når du maler hvete. Da jeg malte på 1,5, ble det i alle fall mye hel hvete, og veldig dårlig utbytte. 1,2 fungerer fint, men jeg ville ikke malt grovere enn det.
 
Satte meg ned og kikket gjennom bryggeloggene for alle mine brygg, egentlig ikke så mange (45), og eneste annet øl jeg har 55 steget på er på Oktoberfest ølet, Der hadde jeg ingen problemer etter loggen å dømme.
Brygger jo en del med hvete jeg og helt uten slike problemer.
Men ja det er noe som skjer på 55grader, eller mellom 50 og 55. Mesken blir helt hvit. (Burde tatt bilde, men det gjorde jeg ikke)
Grunnen til att jeg har mølla på 1,4, er att dette er min andre forsøk på å kverne selv, første fikk jeg litt stuck mash. Fikk høre att siden den var helt ny kunne jeg gå opp til 1,4 en periode til den "gikk seg til"
Men, summa summarum så får jeg bare brette opp ermene og male opp til en til Kølsch og hoppe over 55 steget. Så får vi muligens ett svar i morgen
 
(Går det å koke melk uten å brenne i bunnen så må det da gå med mesk og med litt røring)
Tynn bunn gir dårligere varmefordeling og dermed høy temperatur rett over elementet. Tykkbunnede kjeler kan man sprengkoke med, uten at det svir seg. På sett og vis er det bunntykkelsens ratio til effekten på elementet som er feil. Senk effekten så løser det seg, men da tar det lang tid å varme opp igjen da. Så gjør som anbefalt over, drit i 55-steget :) Forøvrig bruker jeg mindre vann og tilsetter varmtvann for å heve temperaturen, de få gangene jeg gjør flere steg. Det fungerer bra. Bruker en gammel Bratberg.
 
Kan med glede melde om at du trenger en HERMS. Denne takler slike forhold utmerket. La kinapakkene regne...
 
Kan med glede melde om at du trenger en HERMS. Denne takler slike forhold utmerket. La kinapakkene regne...
Joda, skal nok ha det og... bare ikke komt så langt. Har 2 bryggemaskiner, en 30 l og en 60 l, nå var det den lille jeg hadde idag. Hadde gjort litt endringer på styring og litt sånn, så da ble det backup bryggeren.
 
Da har jeg malt korn til nytt forsøk i morgen. Tror det blir øl av de fra idag og, men vil prøve å komme til bunns i dette.
Planen blir da: Varme vann til 77,1 grad og håpe jeg treffer mesketemp på 65,6 grader. Det er det jeg får ut fra BS iallefall 1 time mesk skylle med vann på 75,6 grader og koke, for så å håpe "Skrapejobben" i bunn av kjelen blir noe mindre da.
Høres dette noenlunde fornuftig ut?
 
Da har jeg malt korn til nytt forsøk i morgen. Tror det blir øl av de fra idag og, men vil prøve å komme til bunns i dette.
Planen blir da: Varme vann til 77,1 grad og håpe jeg treffer mesketemp på 65,6 grader. Det er det jeg får ut fra BS iallefall 1 time mesk skylle med vann på 75,6 grader og koke, for så å håpe "Skrapejobben" i bunn av kjelen blir noe mindre da.
Høres dette noenlunde fornuftig ut?

Mer fornuftig kan det da ikke bli:)?

Forresten; nå som du har mølle sjøl, trenger du vel ikke brygge sett? Du skal vel lage deg et "maltotek"?
 
Mer fornuftig kan det da ikke bli:)?

Forresten; nå som du har mølle sjøl, trenger du vel ikke brygge sett? Du skal vel lage deg et "maltotek"?
Joda, Har startet å samle inn div. malt. Tanken er å kjøpe inn en sekk når jeg skal brygge noe jeg ikke har malt til fra før. Samme med spesialmalten, bare der går jeg for 5kg poser.
Og nei dette var ikke ett byggesett, bare jeg som brukte oppskriften fra ett sett fra brygging som jeg har brygga 4-5 ganger før og egentlig altid har hatt samme problem med den. Sta og egen som jeg er har jeg forbannet meg på att jeg skal finne ut hvordan dette skal gjøres.
 
Har sett at hvete (og rug tror jeg) svir snarere enn vanlig malt.
Er alltid forsiktig med varme når det er mye av dette i oppskriften.
 
Jeg har laget meg en whirlpool arm som går helt ned mot bunnen av kjelen (Beercrafter med meskekar). Den sørger for at det blir god sirkulasjon i bunnen av kjelen når jeg sirkulerer. Mesken klarner fortere og jeg har nå null problem med at det svir seg i den syltynne bunnen av kokeren.
 
Att det svir seg i en sånn jalla kjele fra NH må jeg nok leve med om jeg drar på for hardt med mye humle og hvete. Men på Kølsch så skjer det etter 5 min på 55 grader. Ja varmen er den samme uansett hvilken temp vørten har, men etter 5 min... men blir spennende å se om jeg får det til i morgen.. Ellers har jeg stortsett det jeg trenger for å lage en HERMS, skapet er jo laget for det (The Electrick Brewery clone) Og wirlpool arm ble avtalt med en kompis tidliger idag, så den kommer plutselig. Nekter å gi opp dette
 
Ja, men tror det har med det 55 graders steget å gjøre. er kun på Kølsch og på oktoberfest jeg er så lavt ser jeg etter å ha sjekka bryggeloggen... og mesken blir helt hvit, ser ut som jeg koker Bergensk fiskesuppe... klør i fingra etter å hive oppi noen gullerot skiver
 
Så det jeg håper er att det er noe som skjer med hvete malten på så lave temperaturer, hvete øl har jeg så vidt jeg kan se kjørt på ett stegs mesk.
edit. Der tok jeg feil. Tysk hveteøl har jeg brygget som sett fra brygging.no den ble mesket på 55 og 65. Har ikke notert noen katasrofer på den i loggen
 
Tilbake
Topp