Hva sier nazistene ?

Om Nazikontroll pågjæringstemperaturen,
hva er det ?

Jeg har hatt litt tull med temperaturfølerne, fått noen DS18S20 som viser 3-4 grader for lite ved mine faste 18 grader gjæring med påfølgenede hodepine (fusel) så derfor følger jeg nøye med gjæringen nå.
Har jo og uttalt meg om at måling på utsiden av gjærkaret (plast 30 liter) er like bra som måling inni vørten siden jeg ikke her har hatt mer enn 0,1 grad forskjell, nå gjærer jeg i 50 liter stålfat og ser at diff. nå kan være opp imot 0,2 grader.

Jeg vil si at jeg har nazikontroll på tempen men hvor mye kan man la gjæringstempen avvike herfra før man kan kalle det dårlig kontroll og som da lager dårlig/forandrer smak ?
 
Jeg vet ikke hva nazistene selv vil si, og man skal vel heller aldri stole på folks selvfremstilling, men dette med nazikontroll er antakelig noe overvurdert. SA var jo en av de tidlige paramilitære naziorganisasjonene, og ble beskrevet som «work-shy individuals, drinkers, losers, homosexuals, ruffians and killers» -- en gjeng med bøller, ikke så ulikt Soldiers of Odin o.l. i dag. Om det er nazikontroll du ønsker, er altså ikke avvik noe å bry seg om.
 
Om Nazikontroll pågjæringstemperaturen,
hva er det ?

Jeg har hatt litt tull med temperaturfølerne, fått noen DS18S20 som viser 3-4 grader for lite ved mine faste 18 grader gjæring med påfølgenede hodepine (fusel) så derfor følger jeg nøye med gjæringen nå.
Har jo og uttalt meg om at måling på utsiden av gjærkaret (plast 30 liter) er like bra som måling inni vørten siden jeg ikke her har hatt mer enn 0,1 grad forskjell, nå gjærer jeg i 50 liter stålfat og ser at diff. nå kan være opp imot 0,2 grader.

Jeg vil si at jeg har nazikontroll på tempen men hvor mye kan man la gjæringstempen avvike herfra før man kan kalle det dårlig kontroll og som da lager dårlig/forandrer smak ?

Mitt inntrykk er at du har vannvittig god kontroll på gjæringstemperatur..! Ihvertfall mye bedre enn meg - Imponert..! :)
 
Om Nazikontroll pågjæringstemperaturen,
hva er det ?

Jeg har hatt litt tull med temperaturfølerne, fått noen DS18S20 som viser 3-4 grader for lite ved mine faste 18 grader gjæring med påfølgenede hodepine (fusel) så derfor følger jeg nøye med gjæringen nå.
Har jo og uttalt meg om at måling på utsiden av gjærkaret (plast 30 liter) er like bra som måling inni vørten siden jeg ikke her har hatt mer enn 0,1 grad forskjell, nå gjærer jeg i 50 liter stålfat og ser at diff. nå kan være opp imot 0,2 grader.

Jeg vil si at jeg har nazikontroll på tempen men hvor mye kan man la gjæringstempen avvike herfra før man kan kalle det dårlig kontroll og som da lager dårlig/forandrer smak ?
Hvor mye du kan avvike fra "anbefalt" temperatur kom jo an på mye. Vørterstyrke, trykk, osv.
Men det viktigste er vel hvilken gjær du bruker, noen gjær tåler store svingninger uten at det påvirker smaksprofilen, mens andre endrer mye karakter ved liten endring i temp.

Spørsmål, bruker du temperatur målt på innsiden eller utsiden av karet når du styrer temperaturen?
 
Da er det vel bare å kalibrere dem?

Ja men nei, DS18S20 er digitale følere med lite avvik fra reell temp, de sender en "kode" til mikrokontrolleren som regner ut tempen og sender den til PCen, jeg bytter følere i stedenfor kalibrering. "Feilen" ve 80 grader er mer enn 20 grader, bitter erfaring :).
Det er mulig jeg har fått DS18B20 som har en annen logaritme for tempen, men det blir en sannen sak en annen gang.
 
Hvor mye du kan avvike fra "anbefalt" temperatur kom jo an på mye. Vørterstyrke, trykk, osv.
Men det viktigste er vel hvilken gjær du bruker, noen gjær tåler store svingninger uten at det påvirker smaksprofilen, mens andre endrer mye karakter ved liten endring i temp.

Spørsmål, bruker du temperatur målt på innsiden eller utsiden av karet når du styrer temperaturen?

Jeg bruker hovedsaklig US05 og WLP833, nå er det in IPA med 05, og uten trykktank. (har ikke trykktank i det hele tatt)

Jeg måler i og på utsiden av gjærkaret og i rommet (boksen) samtidig, så når differansen i og på utsiden bare er 0,1 grad betyr det vel ikke hva som styrer varmen.

Men, hvor mye kan man tillate at temperaturen hopper og og ned fra ønsket temp ?
22 grader på en US05 tror jeg lager hodepinen ellr ?
 
Ja men nei, DS18S20 er digitale følere med lite avvik fra reell temp, de sender en "kode" til mikrokontrolleren som regner ut tempen og sender den til PCen, jeg bytter følere i stedenfor kalibrering. "Feilen" ve 80 grader er mer enn 20 grader, bitter erfaring :).
Det er mulig jeg har fått DS18B20 som har en annen logaritme for tempen, men det blir en sannen sak en annen gang.

Hvilken mikrokontroller bruker dere?
 
Jeg vet ikke hva nazistene selv vil si, og man skal vel heller aldri stole på folks selvfremstilling, men dette med nazikontroll er antakelig noe overvurdert. SA var jo en av de tidlige paramilitære naziorganisasjonene, og ble beskrevet som «work-shy individuals, drinkers, losers, homosexuals, ruffians and killers» -- en gjeng med bøller, ikke så ulikt Soldiers of Odin o.l. i dag. Om det er nazikontroll du ønsker, er altså ikke avvik noe å bry seg om.
Spennende lesning! Takk!
Nå må det vel også kommenteres at mangel av kontroll med nettopp SA, var en av grunnene til «De lange knivers natt» om jeg ikke husker feil.
 
Det er det nok men jeg har valgt disse følerne forde det ikke må gjøres noe som helst for å få ut rett temperatur i motsetning til en NTC motstand som krever mye kalibrering og ...
Jeg tror at det som har skjedd er at jeg har fått noen DS18B20 i stedet for 18S20, det har jo skjedd før.
 
Jeg måler i og på utsiden av gjærkaret og i rommet (boksen) samtidig, så når differansen i og på utsiden bare er 0,1 grad betyr det vel ikke hva som styrer varmen.
La oss si at du kontrollerer temperaturen med +-0,3 grader.

1) Dersom styringen bruker temperaturen fra utsiden av gjæringskaret vil vel den måleren fortere blir oppvarmet/kjølt enn måleren i vørteren, altså blir varme-/kulde-kilde bli slått av litt før kjernetemperaturen når target.
2) Dersom man styrer etter måleren inne i gjæringskaret, blir varme-/kulde-kilden slått av etter kjernetemperaturen når target.

Hvilken av disse to vil gi mest stabil temperatur i vørteren? Vil 2) gi mye rest-varme/kulde som gjør at temperaturkontrollen må jobbe opp og ned hele tiden? Eller fungere det OK.
Jeg vil ant at dersom det er en forskjell på disse to, så vil man se størst forskjell under stormgjæring.

Jeg får teste litt selv. Har akkurat fått mulighet til å måle både på innsiden og utsiden av karet.
 
Temperaturen på utsiden av gjærkaret er den samme som inni gjærkaret siden den er godt isolert fra romtemperaturen, dette har både jeg og flere testet.
Spørsmålet handler ikke om dette men om hvor nøyaktige vi skal vær for å kalle det nazikontroll (jeg fant ikke på det utrykket) er +-1 grad variasjon innenfor, kan det være mer eller bør det være mindre.
 
+- 1 grad burde jo være innafor selv i det 3. rike... opperer rundt de variasjonene når jeg lager pils.. er eneste jeg er litt nøye med temp på .. ale og blond svinger det gjerne 3_4 grader. Men ser det ut som jeg bryr meg??? går bra
 
+- 1 grad burde jo være innafor selv i det 3. rike... opperer rundt de variasjonene når jeg lager pils.. er eneste jeg er litt nøye med temp på .. ale og blond svinger det gjerne 3_4 grader. Men ser det ut som jeg bryr meg??? går bra

Her gjør det ikke det. Svinger det med 3-4 grader, så svinger det ikke mye av ølet, for å si det sånn. Jeg mener jeg får dårlig øl når
  • temperaturen stiger fort
  • temperaturen blir for høy
  • temperaturen går opp og ned
Og det skal ikke så forbasket mye til, heller.

Jeg har lurt litt på det der med elektronisk styrt temperaturkontroll. Men det ser jo ut til å funke, så det er bare en teoretisk fundering. Temperaturen vil jo faktisk svinge hele tida, så vidt jeg skjønner. Og så tenker jeg at det må være mye bedre for gjæren om du kan holde orden på temperaturen på "naturlig" vis.

Setter du ølet til gjæring i et rom der gulv- og romtemperatur holder temperaturøkningen som kommer når stormgjæringa setter inn, innenfor grensa, så vil jo gjæren oppleve en langsom og jevn temperaturøkning. Temperaturen vil aldri svinge. Og det skulle da være det optimale?
 
Tilbake
Topp