Hva skjer hvis man har en annen temperatur når man gjærer.
Fek. Hva vil skje med en pils hvis den gjærer i for høy temp. 18-20 grader, eller det motsatte, hvis en ale gjærer på 8-10 grader?
Bare spør for en venn..
Det er en liten ting som en annen venn lurer på ;D
Hvis det viser seg at etter mesk og kok, så er det for lav OG. Er det noe man kan gjøre her for å justere den opp. For å senke den, så kan man tilsette kokt vann?
Hvis du måler før du koker og har kontroll på avdampingen din, så kan du forlenge koketiden. Eventuelt kan du koke opp litt spraymalt og vann ved siden av som har høy nok OG til at du får vørterens OG opp dit du vil ha den etter tilsetting. Tilsetting av sukker er også en mulighet. Men det enkleste er jo å ikke gjøre noe med det. Øl blir det uansett, selv om alkoholnivået blir noe lavere enn først tenkt.
For å booste OG litt, kan du bruke spraymalt(DME). Jeg har gjort det tidligere med suksess. Jeg brukte Beersmith sin Dilution Tool for å regne ut hvor mye DME jeg trengte.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.