Hvem hadde dere valgt?

Dette er et vanskelig spørsmål å svare på uten å vite mer om hva og hvordan du skal bruke pumpen(ene) til.  For meg personlig hadde ikke noen av disse pumpene passet til mitt bruk.
Begge pumpene er gode for sitt bruk, men du må se på hva du trenger, hva du synes er viktig, av egenskaper i ditt eget bryggesystem. Å velge optimal pumpe kan gjøres til et eget studium....

Forslag til egenskaper man bør vurdere (i tilfeldig rekkefølge):
Løftehøyde og flowrate, skal man kun flytte (varm) væske fra a til b, eller trenger du mer flow til kontinuerlig skylling, eller enda mer til whirlpooling? (March pumpen er den kraftigste av disse to)
Hvilke temperatur skal pumpen tåle, skal du kunne pumpe kokende væske? (begge disse er ok)
Er selvsugende pumpe viktig (f.eks Novax)? (ingen av disse er selvsugende)
Pumpehus av metall er best men koster mer. Pumpehus av plast er mer sårbart for sprekker fra slag eller fall, samt gjengene kan lett bli ødelagt hvis man ikke er forsiktig når man skrur inn og ut deler i forbindelse med rengjøring. (Bryggmaker sin har bronsehus, denne March varianten har plasthus)
Er motoren følsom for å slå seg av hvis den blir varm? Har lest at folk har hatt problemer med motoren på eks Chugger pumpene når de har montert sprutdeksel over motordelen, temperatursikringen slår seg lett ut. (begge disse to er ok)

Linker til noen steder å handle pumper:
Tesco Pumps har mange pumper og lave priser, sjekk ut March pumpene, her kan du eventuelt og kjøpe deler som monteringsbraketter osv.  http://www.tescopumps.com/servlet/the-MARCH-MANUFACTURING-cln-Pumps-bdsh--cln--Home-Brewing-cln-809-Models-cln-230-Volt/Categories
Novax pumpene som Brouwland selger http://www.brouwland.com/en/ Chugger Pumps er kopier av March, veldig billig men mangler litt på kvalitet. Kan kjøpe rustfritt pumpehus som passer på March pumpene her.  http://chuggerpumps.com/index.php

Edit: For noen er støynivået viktig, Bryggmaker sin er veldig stillegående, March pumpene har et noe høyere støynivå.

Wow takk for et veldig utfyllende svar  :ilike:

Eneste bruket jeg skal ha til pumpen er for å sirkulere vørter og skylling med en 2-3 meters avstand. Mulig veldig dumt spørsmål men hva vil si ikke selvsugende i denne sammenheng? og vil det ha mye å si for det bruket jeg skal ha det til?

Selvsugende betyr at pumpen suger uansett om det er gass eller flytende.

I de aller fleste sentrifugalpumper står impelleren (rotorbladet) bare og spinner rundt uten å pumpe væske hvis pumpehuset er fullt med luft. Det er derfor viktig å lufte ut og fylle pumpehuset med flytende væske (prime pumpen) før man starter en sentrifugalpumpe. 
Man plasserer pumpen helst så lavt som mulig. Åpner kran på tank og lar væsken fylle opp slangen ned til pumpe, lar pumpen fylle seg, og videre et stykke opp i utgående slange. Starter pumpen. Flowraten styrer du med kran på uttaksiden av pumpen, aldri på inntaksiden.

Det er normalt ikke noe problem å lufte en pumpe, men i noen situasjoner kan det være kjekt å slippe å fylle pumpen først med flytende væske.

Jeg har ikke noe mer kommentar enn "oeng" enn at jeg har en March pumpe og den holder evig nok til mitt 100 liters bryggeri. Jeg har en ekstremt god hullplate til silbunn og bruker dermed ikke struping under resirkulering.

Tilbake
Topp